مقدمه :

همه ما در مواقع مختلف زندگی احساس اضطراب می کنیم . برخی از رویدادهای زندگی واقعاً ما را متقاعد می کنند که در وضعیت خطرناکی هستیم . در این شرایط اضطراب واکنش طبیعی است . کار اضطراب بسیج کردن نیروی دفاعی بدن است و به ما هشدار می دهد که گوش به زنگ باشیم و خود را از خطر حفظ کنیم . اضطراب زمانی ناخوشایند است که ارزیابی ما از وقایع زندگی درست و واقع بینانه نباشد . وقتی بدون دلیل ناراحت هستید داشتن اضطراب نگران کننده است .

دانش آموزانی که دچار اضطراب امتحان هستند جملات و عبارات زیر را بکار می برند :

– قبل از امتحان احساس آشفتگی و ناراحتی می کنم .

– قبل از امتحان دلشوره دارم .

– قبل از امتحان نگران رد شدن هستم .

– وقتی امتحان شروع می شود ضربان قلبم تندتر می شود .

– در جریان امتحان به موارد منفی که به امتحان مربوط می شود فکر می کنم .

همچنین افرادی که از اضطراب امتحان رنج می برند از خودگویی های منفی زیر نیز استفاده می کنند .

– مهارتهای من زیاد خوب نیستند .

– فکر نمی کنم بتوانم امتحان را به خوبی انجام دهم .

– به اندازه کافی باهوش نیستم .

نمرات خوب در امتحان با سبک مقابله ای عملی ارتباط دارد که با انواع واکنش های زیر نسبت به امتحان مشخص می شود.

– وقت خود را به خوبی تنظیم می کنم .

– به مسئله و اینکه چطور می توان آن را حل کرد فکر می کنم .

– بیاد می آورم گه چگونه مشکلات مشابه را در گذشته حل کرده ام .

– سعی می کنم از راههای مختلف با مسئله برخورد کنم .

افرداد زمانی می توانند در امتحانات موفق تر باشند که از مهارتهای مسئله گشایی خود استفاده کنند و همچنین پذیرفتن نگرش واقع بینانه نسبت به نقاط ضعف و قوت خود است . اتخاذ چنین نگرشی موجب خوش بینی نسبت به مشکلات می شود . با داشتن نگرش واقع بینانه می توان حداکثر تلاش را برای موفق شدن در امتحانات انجام داد و تا حد زیادی از اضطراب جلوگیری کرد .

alt

دانش آموز گرامی :

راهکارهای ذیل نقش زیادی در کاهش اضطراب امتحان دارند ، امید آنکه مطالعه ی موارد زیر برای شما مفید و مؤثر واقع گردد .

*الف ) راهکارهای مفید جهت آمادگی قبل از امتحان :

۱- آمادگی روانی :

برخی باورهای نادرست در ذهن انسان وجود دارد که خود عامل مهمی در ایجاد اضطراب ، بشمار می روند . در تحقیقات متعدد نیز به این نتیجه رسیده اند که اضطراب ، عامل مهمی در بهم ریختن نظم ذهنی و ایجاد تداخل در محفوظات حافظه می باشد .

* در این زمینه باورهای نادرست کدامند .

نگرش منفی نسبت به امتحان ، انتظار بهترین نتیجه از امتحان و پاسخ دادن به کلیه سؤالات به شکلی دقیق تأثیر بسزایی در ترسناک جلوه دادن امتحان دارند . همانگونه که قبلاً ذکر شد معنای واقعی امتحان زحمت و محنت نیست بلکه بخشی از برنامه های درسی است . باید قبول کرد که هر برنامه ای بدون ارزیابی محکوم به شکست است . فرد باید کلیه این باورهای منفی را از خود دور نماید و به امتحان نیز همچون یک کلاس درس نگاه کند که در واقع هدف اصلی از برگزاری امتحان نیل به این مقصود است .

۲ – آمادگی حسمانی :

آمادگی جسمانی رابطه مستقیمی با آمادگی روانی دارد ، پس اگر می خواهیم با روحیه ای شاد و قوی و بدون اضطراب در جلسه امتحان حاضر شویم باید از نظر جسمانی خود را آماده نماییم .

بدترین شکل حضور در جلسه امتحان آن است که شب امتحان را تا صبح بیدار بمانیم و مطالعه کنیم در این صورت نظم عادی خواب و بیداری فرد بهم می ریزد و این خود عامل مؤثری در اختلال گردش کار و فعالیت سلول های مغز می باشد .

خوراک مناسب و خواب منظم و کافی از جمله مسائلی هستند که متأسفانه در زمان امتحانات کمتر مدنظر قرار می گیرند .

۳- مرور یاداشت ها :

شب امتحان بهترین زمانی است که فرد می تواند فرآیند کلی مطالعه خود را بازنگری کند به عبارت دبگر یک مرور کلی برهمه مطالب داشته باشد . نه اینکه بخواهد زمان قبل از امتحان را به یادگیری یا حفظ بخشی از مطالب اختصاص دهد . این مرور باعث می شود که زنجیره ای قوی و منظم بین مطالب آموخته شده ایجاد شود و تثبت این اطلاعات در حافظه تداوم یابد .

* ب ) راهکارهای مؤثر در طول جلسه امتحان :

شروع هر امتحان حالت خاص خود را دارد و معمولاً نیز با اضطراب خاصی همراه است .

میزان کمی از اضطراب نه تنها زیان آور نمی باشد بلکه برای پیشبرد اهداف انسانها لازم نیز می باشد . اضطراب زمانی به عنوان عمل مخرب و محدود کننده مطرح می شود که نظام ذهنی انسان را به هم بریزد ، زندگی او را مختل کند و او را از تصمیم های عاقلانه و منطقی باز دارد .

حال برای اینکه بتوانیم بر اضطراب جلسه امتحان غلبه کنیم باید از عجله و انجام رفتارهای احساسی بپرهیزیم .

ما شب را خوب خوابیده ایم ، در طول ترم و سال تحصیلی خوب مطالعه کرده ایم و از شیوه های مطالعه ی اثر بخش سود جسته ایم که منطبق برساختار حافظه ی ما بوده است ، پس دلیلی بر اضطراب غیرمعقول و بیش از حد وجود ندارد . نام خود را بر بالای برگه می نویسیم و برگه ی سؤالات را به دقت مطالعه می کنیم .

باید بطور دقیق بفهمیم که هر سئوال از ما چه می خواهد و نیز اینکه هر سئوال چند قسمت دارد . بهتر است ابتدا به سئوالاتی جواب بدهیم که در مورد پاسخ صحیح آنها مطمئن هستیم . همچنان که با آرامش به سئوالات پاسخ می دهیم ، باید زمان اختصاص داده شده برای امتحان را نیز در نظر بگیریم . لازم نیست در تحویل برگه ی جواب عجله بخرج دهیم و به این وسیله نشان دهیم که ما از هوش و استعداد بالایی برای پاسخ دادن به سئوالات ( در مقایسه با دیگران ) برخورداریم . رفتار معقول و منطقی این است که از زمان اختصاص داده شده به امتحان نهایت استفاده را بکنیم . پس از جواب دادن به همه ی سئوالات ( همه ی سئوالاتی را که جواب شان را می دانیم ) ضروری است که یکبار دیگر جواب سئوالات را به دقت مرور کرده و از صحت و سقم آنها اطمینان حاصل کنیم . اگر بتوانیم تمامی مراحل ذکر شده در بالا را به همان ترتیب و کیفیت انجام دهیم به میزان بسیار زیادی از اضطراب امتحان پیشگیری خواهیم نمود و جلسه امتحان را با خاطره ای خوشایند ترک خواهیم کرد .

* در عین جدی پنداشتن امتحان باید بتوانیم از نظر روحی خیلی ساده و راحت با آن برخورد کنیم و آن را فقط یک مرحله ی دیگر از مراحل تحصیل به حساب آوریم .

* پس از اعلام شروع امتحان ، ابتدا با حفظ خونسردی کامل برای مسلط شدن بر محیط جلسه ، به اطراف خود نگاهی بیندازید و سپس با آرامش سئوالات را بردارید و با رعایت تمام جوانب کار ، پاسخگویی به سئوالات را شروع کنید .

X
شروع برنامه عزاداری دهه ی محرم هرشب از ساعت 21:30