پ
پ

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان گفت: دسته عزاداری این حسینیه بزرگترین حرکت عزاداران در جهان تشیع است که دهمین میراث معنوی کشور به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایکنا از زنجان، ۱۳ شهریورماه خبرنگاران استانی از حسینیه اعظم زنجان بازدید کردند و با تاریخچه دهمین میراث معنوی کشور آشنا شدند.

مجتبی شهامی، مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان در مورد حسینیه اعظم زنجان اظهار کرد: برای تاریخچه اینجا چند سند داریم، بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال قدمت دارد. این مجموعه آخرین بار دهه ۴۰ بازسازی شده، کتیبه‌ای در سردرب حسینیه نصب شده و به سال ۱۲۶۱ که با اشعاری عظمت این مجموعه را به تصویر کشیده است. وی با اشاره به اینکه شبستان فعلی قبلا حیات و تکیه حسینیه بوده یادآور شد: بانوان در گذشته پارچه بزرگی را آماده می‌کردند و مردان آن را روی ستون و خیمه برپا می‌کردند و عزاداری‌ها در آن برگزار می‌شد.
این مسئول در مورد عَلَم موجود در حسینیه اعظم زنجان تصریح کرد: این عَلَم از سال ۱۲۲۱ قدمت دارد و عَلَم‌ نشان‌دهنده علمداری حضرت ابوالفضل است. دو طرف آن دهان مار وجود دارد، مار نشان سلامتی و درمان است و وقتی مار دور نام اهل‌بیت(ع) آورده شده، نشان می‌دهد اهل بیت(ع) برای ما شفا هستند.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان به طرح توسعه حسینیه اعظم زنجان اشاره کرد و گفت: تا کنون بیش از ۸۰ باب منزل با نذورات مردمی تملک شده و فضای ۵۰۰ متری اولیه به ۲۰ هزار مترمربع رسیده است.
وی تعداد برنامه‌های فرهنگی حسینیه در طول سال گذشته را ۱۱۷ مورد خواند و گفت: از تحویل سال تا پایان سال برنامه‌های فرهنگی در این مجموعه برگزار می‌شود، یک سری برنامه‌ها مشارکتی با دیگر نهادها اجرا می‌شود که از جمله آن می‌توان به جشن تکلیف دانش‌آموزان با همکاری آموزش و پرورش اشاره کرد.
در یکی از شبستان‌های حسینیه لوستر بزرگی به وزن ۲,۵ تن قرار دارد که به گفته شهامی، آن را یک فرد کویتی که از حاجت‌گرفتگان بوده، هدیه کرده است.
وی ظرفیت شبستان‌های مسقف را ۱۵ هزار نفر برشمرد و گفت: زیرزمین این مجموعه ۱۲ سال قبل احداث شده و با بهره‌مندی از استادکاران اصفهانی و با رعایت هارمونی سقف و فرش، طراحی داخلی آن انجام شده است.

شهامی با اشاره به اینکه حسینیه اعظم زنجان دهمین میراث معنوی کشور است، تصریح کرد: دسته حسینیه بزرگترین مراسم عزاداری شیعیان است و حدود نیم میلیون نفر در مسیر ۲ کیلومتری در این مراسم شرکت می‌کنند و یک صدا به عزاداری می‌پردازند که در نوع خود بی‌نظیر است.
وی با اشاره به اینکه حسینیه اعظم زنجان دومین قربانگاه جهان و اولین قربانگاه جهان تشیع است، ابراز کرد: تعداد قربانیان در این دسته به ۱۲ هزار راس هم رسیده که این حجم از قربانی بی‌نظیر است و اهل‌بیت نگاه ویژه‌ای به این حسینیه دارد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.