پ
پ

در قدیم اینگونه رسم بود که وقتی دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان به در مغازه‌ای در بازار می‌رسید، صاحب آن مغازه کرکره را پایین کشیده و به دلیل ارادتی که به امام حسین (ع) داشت به صف عزاداران می‌پیوست. رفته رفته همین دسته عزاداری گسترش یافته و به امروز رسیده است به جایی که نه مردم زنجان، کشور که بلکه جهانیان هم آن را می‌شناسند.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان، این روزها اگر گذرتان به زنجان بیفتد، شور و شعور حسینی را در آن می‌‎بینید، تقریبا همه خیابان‌های شهر سیاه‌پوش شده است، هرکس به اقتضای توان و امکاناتی که دارد، ارادت خود را به امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) نشان می‌دهد.
پیرو و جوان، زن و مرد لباس سیاه بر تن کرده و عزادار مولایشان هستند، خادم بودن اینجا معنایی ندارد، باید در زنجان باشی تا بدانی در آستانه هشتم ماه محرم، غوغایی در شهر به پا شده است.
زنجان این روزها حال و هوای دیگر دارد، پرچم‌های عزا برافراشته است، جوان و زن و مرد همه و همه در تدارک برای برپایی مراسم باشکوه هشتم محرم آماده می‌شوند.
خیابان فردوسی اما متفاوت‌تر از نقاط دیگر شهر است، اینجا بسیار شلوغ‌ است، مرد و زن، کوچک و بزرگ را می‌بینی که به سمت مسجد می‌روند، برخی زمان رد شدن احترامی از روی ادب و اخلاص به گنبدهای طلایی آن کرده و ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند.
اینجا همه چیز برای برگزاری یوم‌العباسی دیگر فراهم است، گنبد طلایی مسجد دل‌ها را می‌رباید، تقریبا از همه خیابان‌های شهر گنبد طلایی آن قابل دیدن است، دیدن این گنبد طلایی در شب حال و هوای دیگری دارد و خاطره کربلا را در ذهن تداعی می‌کند.
اینجا آوردگاه عاشقان امام حسین (ع) است، جایی که یا ابوالفضل گفتن حاجت روا می‌شوی و یا حسین (ع) دلت را روانه کربلا می‌کند، عزاداری اینجا مزه‌ای دیگر دارد و کمی اگر مرغ دل را پرواز دهی، دلت راهی کربلا می‌شود.
در قدیم اینگونه رسم بود که وقتی دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان به در مغازه‌ای در بازار می‌رسید، صاحب آن مغازه کرکره را پایین کشیده و به دلیل ارادتی که به امام حسین (ع) داشت به صف عزاداران می‌پیوست، رفته رفته دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان گسترش یافته و به وضعیت کنونی آن رسیده است به جایی که نه مردم زنجان، کشور و نه حتی جهان هم آن را می‌شناسند.
این روزها حاشیه خیابان‌ها، مسیر دسته عزاداری حسینیه، مملو از انبوه مسافرانی است که از شهرها و روستاهای اطراف و بسیاری از استان‌های دور به زنجان آمده‌اند تا در کنگره بزرگ عاشقان امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) شرکت کنند.
اینجا زنجان است، پایتخت عشق و شور حسینی، باید عاشق بود و درک کرد، بی‌عشق اهل بیت (ع) و شهدای ظهر عاشورا نمی‌توان در این راه قدم نهاد زیرا اگر عشق حسین(ع) را نداشته باشی، باید عاشق بود تا در انبوه جمعیت غوطه‌ور شد تا فریاد روز عاشورای حسین(ع) را لبیک گفت.
مراسمی که همه ساله توسط ده‌ها شبکه تلویزیونی به صورت زنده برای شیعیان و دلدادگان ائمه معصومان به ویژه عاشقان اباعبدالله پخش می‌شود.
“جماعت یادگار حیدرم من / عزیزه مصطفایه یاورم من، دبیر دفترم من / وزیر لشکرم من” و “هانسی گروهین بله مولاسی وار، شیعه‌لرین حضرت عباسی‌وار” با معنی ای جماعت من یادگار حیدر هستم که امروز برای عزیز مصطفی یاور و دبیر دفتر هستم از جمله رجزخوانی‌ها و شاه‌بیت‌های معروف مراسم هشتم محرم است.
نوای “هانسی گروهین بئله مولاسی وار”، “شیعه‌لرین حضرت عباسی وار” تک بیتی است که هر سال زنجانی‌ها به نشانه ارادت به حضرت ابوالفضل (ع) آن را فریاد می‌زنند که معنی آن نیز این است که “کدامین گروه چنین مولایی دارد، شیعیان حضرت عباس دارند”.
همچنین فریاد “یل یاتار طوفان یاتار، یاتماز حسینین پرچمی” به معنی همه طوفان‌ها و گردبادهای عالم خاموش می‌شود، اما پرچم حسین، هیچگاه پایین نمی‌آید، نیز از دیگر تک بیت‌هایی است که توسط جماعت حاضر در مراسم هشتم محرم به صورت یکپارچه خوانده می‌شود.
“ای درس بصیرت ویرن عالملر عباس” ای حضرت عباسی که به همگان درس بصیرت دادی.
“اویون آباد کربلا، یاخچی گوناخ ساخلادین” دیگر تک بیتی است که به کنایه از واقعه رخ داده در کربلا با معنی ای سرزمین کربلا، آباد باش که خوب میهمان نوازی کرده خوانده می‌شود.
“من ابوالفضلم علمدار قیام، پیرو خط حسینم والسلام، هیهات من‌الذله” من ابوالفضل علمدار قیام و پیرو خط حسین هستم، نیز دیگر تک بیتی است که امروز از سوی عزاداران حسینی به صورت یکپارچه خوانده می‌شود.
سر نوحه مراسم هشتم محرم هر سال توسط استاد ولی‌الله کلامی به اقتضای زمان و در قالب ارادت به حضرت ابوالفضل (ع) سروده می‌شود که امسال نیز
به شرح زیر است:
ای هامی عالمه/ رهبر امام زمان
سینه زنلر سنی/ سسلر امام زمان
عمووین یاسیدی
یوم العباسیدی
آجرک الله
یا بقیه الله

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.