پ
پ

علوم بشری در مقابل علوم قرآنی ذره‌ای بیش نیست/توسل به ائمه معصومان (ع) به اذن خداوندی انجام می‌شود

مرجع عالیقدر شیعه گفت: انسان نباید به پیشرفت‌های علم بشری مغرور باشد، چرا که این علم در مقابل علم الهی ذره‌ای بیش نیست.

به گزارش  روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان، آیت‌الله سید محمد حسینی زنجانی یکشنبه‌شب در جمع عزاداران حسینیه اعظم زنجان اظهار کرد: مسئله شرک در قرآن به دوگونه بیان شده است.

وی با اشاره به اینکه یک نوع از  شرک آن است که شرک به ذات خداوند باشد، گفت: این نوع شرک یعنی اینکه شخص قائل به خداوندی در کنار خداوند باشد.

مرجع عالیقدر شیعه ادامه داد: دومین نوع شرک آن است که شخص یا شی را وسیله‌ای برای امور قرار دهیم، که به این شرک، شرک طولی می‌گویند که در واقع در شرک طولی است که انسان بت‌ها را در پیشگاه خداوند واسطه قرار می‌دهد.

آیت‌الله حسینی افزود: در قرآن کریم خداوند، افرادی را که بت‌ها را وسیله رسیدن به خداوند دانسته‌اند را مزمت کرده است و اذن و اجازه‌ای از طرف خداوند به بت‌‌ها داده نشده است تا بت‌ها را وسیله رسیدن به خداوند قرار دهیم.

وی در ادامه به بحث توسل نیز اشاره کرد و گفت: توسل به امامان معصوم به واسطه اذن خداوندی است و بدون اذن خداوند توسل و واسطه قرار دادن دیگری شرک به خداوند محسوب می‌شود.

مرجع عالیقدر شیعه با تأکید بر اینکه اگر ما توسل به امامان را داریم این توسل عین توحید بوده و این تقرب عین عبادت است، افزود: در واقع خط رسالت از حضرت آدم تا خاتم همگی دعوت به توحید بوده است، از همین رو شرک در توسل به امامان معصوم وجود ندارد.

آیت‌الله حسینی با بیان اینکه توسل و واسطه قرار دادن اگر با اذن خداوند باشد عین توحید بوده و دلیل سجده ملائکه بر آدم نیز همین امر بوده است، اضافه کرد: توسل به امامان معصوم (ع) نیز با اذن به خداوند و مقام امامت همان علم الهی است که از طرف خداوند به آنها انتقال یافته است.

وی با اشاره به اینکه در آیات قرآنی نیز به این امر تأکید شده است که قرآن بدون عترت و عترت بدون قرآن نجات دهنده انسان نبوده و این دو باید در کنار یکدیگر قرار گیرند، افزود: از همین رو باید به موضوع عترت توجه ویژ‌ه‌ای شود.

مرجع عالیقدر شیعه در ادامه به موضوعات مطروحه در قرآن کریم و ناتوانی علوم انسانی در برابر آن اشاره کرد و گفت: انسان نباید به پیشرفت‌های علم بشری مغرور باشد، چرا که این علم در مقابل علم الهی ذره‌ای بیش نیست.

وی تصریح کرد: برای مثال وجود جن توسط علم بشری تاکنون اثبات نشده است در حالیکه در قرآن کریم  در بیش از هزار و 400 سال پیش به وجود جن اشاره شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.