پ
پ

موسسه مصباح حسینیه اعظم گامی در تحقق اشتغال و اقتصاد مقاومتی
مدیرعامل موسسه کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال از مهمترین اهداف فعالیت موسسه مصباح است، بیان کرد: موسسه مصباح دارای 75 هکتار زمین است و در سه بخش تولید نهال، کشاورزی و دامداری فعالیت دارد.
محمد آسیابی با اشاره به کشت ذرت علوفه ای برای نخستین بار در این موسسه، تصریح کرد: کشت ذرت علوفه ای در زمینی به مساحت 6 هزار هکتار انجام شده که در نیمه دوم مهر ماه سالجاری برداشت این محصول آغاز می شود، پیش بینی می‌شود این محصول بین 500 الی 700 تن باشد.
وی همچنین به پرورش گوسفند نژاد افشاری با انتقال ژن چندقلو زایی در این موسسه اشاره کرد و گفت: در واحد دامی این موسسه در حدود بیش از یک هزار راس گوسفند نژاد افشاری برای انتقال ژن چند قلوزایی و بخشی نیز برای تامین گوسفندان اجرای طرح نذر ذبح نیابتی برای ایام محرم پرورش داده می‌شوند.


عضو هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان، با اشاره به اینکه برای اجرای طرح ذبح نیابتی در سال گذشته بیش از 600 راس گوسفند عرضه شد، اظهار کرد: امسال نیز موسسه کشت و صنعت حسینیه آماده عرضه گوسفندان برای ادای نذر نیابتی است که گوشت این گوسفندان از کیفیت بالایی برخوردار هستند.
وی در ادامه به تولید اسانس و گلاب از محصول مزرعه گل محمدی در این موسسه اشاره کرد و افزود: امسال دومین سال برداشت محصول گل محمدی از مزرعه حدود یک تن گلاب ناب تولید و در مجموعه حسینیه اعظم زنجان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت مصباح همچنین یادآور شد: حدود هزار بسته بصورت اهدایی از گلاب تولیدی موسسه مصباح در بسته های تبرک مسجد حسینیه اعظم در بین شرکت کنندگان مراسم توزیع شده است.


وی در بخش دیگری از این گفتگو به باغ سیب پایه رویشی مالینگ ایجاد شده در مجتمع مصباح حسینیه اشاره کرد و گفت: این باغ سیب دارای درختان سیب با ارقام مختلف بوده و در سال سوم کاشت محصول به بار می‌نشیند به طوری که در اولین سال باردهی باغ حدود 40 تن سیب به بازار عرضه گردید، در حالی که به طور معمول درختان سیب غیراصلاح شده دیرتر به باردهی می‌رسند.
آسیابی اضافه کرد:علاوه بر این در این موسسه نهال سیب پایه مالینگ (سیب اصلاح شده که به بیماری و آفت مقاوم بوده و پاکوتاه و زودبازده است) با ارقام زرد، قرمز، گالا، دو رنگ فرانسه و سیب گلاب، استارینگ و گران اسمیت در این مجتمع پیوند آماده‌سازی و به فروش می‌رسد.
وی همچنین به تولید نهال‌های پایه سیب پیردوآرف(گلابی)، گزیلا (گیلاس و آلبالو)،GF (هلو، بادام، شلیل)، میروبالان C29 (آلو شابلون)، نهال صنوبر اصلاح شده، انگور کشمشی سفید، سنجد، تولید پایه گردو جهت پیوند نهال گردو اشاره کرد و گفت: ایجاد باغ مادری با انواع میوه های مختلف جهت برداشت پیوندکه برای تولید نهال از قبیل باغ مادری گردو با ارقام مختلف گردو جهت برداشت پیوندکه از دیگر اقدامات صورت گرفته در این موسسه به شمار می‌رود.


مدیرعامل موسسه کشت و صنعت مصباح، با اشاره به بخش های مختلف تولید، صنعت، عمران ، کشاورزی، دامداری، و خدمات در این مجموعه گفت: این کارها در اراضی 75 هکتاری حسینیه بوده و برای 30 الی60 نفر به طور میانگین اشتغال‌زایی کرده است.
لازم به ذکر است موسسه مصباح حسینیه اعظم زنجان در 6 کیلومتری شهرستان زنجان واقع است که سال 92 به ثبت رسیده و از سال 93 به شماره 565 و شناسه ملی 10460137980 تحت مالکیت و زیر نظر حسینیه اعظم زنجان با هدف ارائه تولیدات سالم و استاندارد دامی، تامین امنیت غذایی و محصولات کشاورزی و زراعی با اثربخشی مطلوب آغاز به کار کرده ست.
علاوه بر فعالیت‌های ذکر شده، در سال جاری حدود 50 هکتار از مجموعه به کاشت جو اختصاص داده شده بود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.