پ
پ

بعد ازظهر امروز یکشنبه/ ۱۷ شهریور / مصادف با هشتم محرم خیل زیادی از عاشقان و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان به دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان پیوسته، به یاد واقعه کربلا، اشک ماتم ریخته و فریاد یا حسین سر داده و با دلی مملو از آه و حسرت، عاشقانه و عارفانه بر سر و سینه خواهند زد.
هرسال در آستانه برگزاری دسته های عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم زنجان که از شهره جهانی خاص برخوردار است، مردم عزادار از مناطق دور و نزدیک ایران و حتی برخی کشورهای جهان، میهمان زنجان سراسر سیاه پوش می شوند تا از فیوضات معنوی و روحانی این آئین، بهره مند شوند.
مردم زنجان در مسیر حرکت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان با پخش نذری چون چایی، شیر، شیرکاکائو، آب میوه، شربت، شله زرد و ساندویچ، از میهمانان خود پذیرایی می کنند تا رسم میهمان نوازی را در چنین ماه عزیزی به جای آورده و از این طریق ارادت قلبی و خالصانه خود را به اباعبدالله الحسین(ع) و عاشقان حضرت نشان دهند.
مردم از پیر و جوان به هر طریق ممکن خود را به دسته عزاداری می رسانند و عزادارانی که بنا به دلایلی، توان شرکت در دسته عزاداری را ندارند در پیاده‌روها ایستاده و به سر و سینه می زنند تا سهمی هرچند کوچک در این حرکت عظیم و خودجوش داشته باشند.
فریاد یا حسین شرکت کنندگان در دسته عزاداری حسینیه به قدری بلند و باعظمت است که در تمام گوشه و کنار فضای شهر زنجان طنین انداز می شود و حال و هوای این شهر را طراوتی تازه می بخشد.
حرکت دسته عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم زنجان به ترتیب طی روزهای هشتم و یازدهم محرم هر سال از مقابل مساجد حسینیه و زینبیه اعظم آغاز و از مسیرهای تعیین شده عبور کرده و در امامزاده سید ابراهیم (ع) این شهر به پایان می رسد.

مسیرهای دسته عزاداری مملو از جمعیت سیاه پوش می شود و ساعت ها طول می کشد که این دسته های عزاداری عظیم و پرشکوه به نقطه پایانی برسد و افراد نذر کننده در طول مسیر نسبت به اهدای نذری خود اعم از وجه نقد، طلا و احشام اقدام می کنند.
دسته‌های عزاداری مساجد حسینیه اعظم و زینبیه اعظم زنجان، به خاطر شرکت گسترده عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در کشور و حتی بین کشورهای اسلامی بی نظیر است و چشم ها و دلها را به خود جلب می کند.

قیام و حماسه امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت در کربلا آنچنان وسیع و با عظمت است که قلوب مردم آزاداندیش و آزادیخواه را شیفته و مجذوب خود کرده و اشک ماتم را از دیدگانشان جاری می سازد و در واقعه کربلا و عاشورا آنقدر عظیم است که برغم گذشت چندین قرن، همچنان پویا و زنده مانده و جهان اسلام از پرتو نور آن، روشنی می گیرد.

دردانه فاطمه زهرا (س) با نهضت عاشورایی، تاثیر عمیقی در قلوب مومنان جهان داشته و با شهادتش، بزرگترین درس عزت و آزادگی را به آزادیخواهان و آزاد اندیشان عالم داد تا هرگز زیر بار ظلم و ستم نرفته و زندگی با ذلت و ننگ را نپذیرند.

شیعه همواره بر وجود پر عظمت سالار و سرور شهیدان به خود بالیده و تا ابد نیز خواهد بالید و در عزاداری های خود برای سلطان کربلا، سر از پا نشناخته و نمی شناسد، چراکه امام حسین (ع) برای عاشقان سرور است و همگان تشنه توجه آن حضرت می باشند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.