پ
پ

پیامبر (ص) می فرماید : « هر کس کاری که بدست گرفته ، او را محزون سازد ( یعنی نگران است که آن را به سرانجام می رساند یا نه ) و بگوید : « بسم الله الرحمن الرحیم » و در عین حال اخلاص بورزد و آن کار را با دل و جان انجام دهد ، یا به خواسته و حاجت خود می رسد یا زمینه ی رسیدن به خواسته اش را فراهم نموده و آن را برایش ذخیره می سازند و مومنان باید بدانند که آنچه نزد خداست ، برای آنها بهتر و ماندگارتر است ! » . (بحارالانوار،ج 92، ص 245)

نکته ها :
–    این آیه یکی از شناخته شده ترین و مقدس ترین عبارات نزد همه ی مسلمانان جهان است .
–    در این که « بسم الله الرحمن الرحیم » در همه ی سوره ها جز سوره ی برائت جزء قرآن کریم است و در سوره ی فاتحه الکتاب به عنوان یک آیه مستقل محسوب می شود ، جای هیچ شک و شبهه ای نیست .
–    همه کتابهای آسمانی با « بسم الله الرحمن الرحیم » آغاز شده اند . دانشمندان علاوه بر روایاتی که در این زمینه از امامان (علیهم السلام ) رسیده است ، به آیه ی 30سوره ی « نمل » نیز استناد می جویند ، که می فرماید : « انه من سلیمان و انه بسم الله الرحمن الرحیم » . آیه تصریح دارد که نامه ی حضرت سلیمان به ملکه سبا با این کلمه ی مقدس آغاز شده بود ، در نتیجه کاربرد این عبارت از سابقه ای دیرین برخوردار است .
–    « بسم الله الرحمن الرحیم » والاترین آیه در قرآن کریم است .
–    « بسم الله الرحمن الرحیم » . به اسم اعظم خدا از سیاهی چشم به سفیدی آن نزدیکتر است . (بحارالانوار ،ج92،ص257)
–    هر عمل مهم و ارزنده ای که بدون گفتن « بسم الله الرحمن الرحیم » شروع شود ، بی فرجام و ناپایدار خواهد بود . ( سفینه البحار ،ص663)
–    دوزخ بانان جهنم ، بنا به تصریح قرآن کریم ، 19 نفرند . هر کس بخواهد خداوند او را از آنان نجات بخشد ، باید « بسم الله الرحمن الرحیم » را که نوزده حرف دارد ، قرائت کند تا خداوند به ازای هر حرفی ، سپری در برابر یکی از دوزخ بانان برای او قرار دهد » . ( بحار الانوار ،ج2،ص257-258 )
–    هر گاه بنده ای به هنگام خواب بگوید : « بسم الله الرحمن الرحیم » خداوند می فرماید : ای فرشتگان من ! تنفس او را تا صبح به عنوان تسبیح ثبت کنید . ( بحار الانوار ، ج2 ، ص257-258)
–    از پیامبر (ص) پرسیدند : آیا ممکن است شیطان با انسان هم غذا شود ؟ حضرت فرمودند : بلی ، بر سر هر سفره ای که نام خدا یاد نشود ، شیطان با آن هم غذا می شود و خداوند برکت را از آن سفره بر می گیرد . خداوند در آیه ی 121 سوره ی « انعام » صریحا می فرماید : « از آنچه نام خدا بر آن نبرده اند ، نخورید ! » .
–    « بسم الله الرحمن الرحیم » یعنی : « کمک می طلبم بر این کار از خداوندی که کسی جز او سزاوار عبادت و پرستش نیست ؛ خدایی که فریادرس و اجابت کننده است ؛ خدایی که رزق و روزی خود را بر ما می گستراند و پناه بی پناهان است ؛ خدایی که در دنیا و آخرت به ما مهربان است ، دین و آیین خود را بر ما سبک و آسان گرفته و با جدا ساختن صف ما از دشمنان به ما لطف می کند » .
–    « الله » که ما کار خود را با نامش آغاز می کنیم ، جامع ترین نام های خدا و آرامش بخش دل ها و جان ها است . اسمی که در آن شفای هر دردی است . « یا من اسمه دوا و ذکره شفا » .

بر گرفته از (قرآن کتاب شفا بخش)  نوشته دکتر محمد حسین توانایی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.