پ
پ

بر هيچ يك از علاقه‌مندان قرآن مخفي نيست كه در سيره پيامبر اكرم و اهل بيت عليهم السلام تأكيد بر قرآن و انس و ارتباط با آن ، خصوصا تأكيد بر حفظ قرآن ، ديده مي شود ؛ به عنوان مثال حضرت ختمي مرتبت صلوات الله و سلامه عليه ، پس از يكي از جنگها ، هنگام اقامه نماز بر شهدا فرمودند كه ابتدا نماز بر شهيدي خوانده شود كه بيش از ساير شهدا ، آيات قرآن را در سينة خود دارد و او بر ديگر شهيدان مقدّم است.

در كلمات اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام هم به حفظ قرآن اهتمام ويژه ديده مي‌شود و آن بزرگواران تأكيد كرده‌اند كه شيعيان و مواليان و محبّان آنها از انس و ارتباط زيادي با قرآن دارند. در روايتي از آن وجودهاي پاك و نازنين ، وارد شده است كه «ان الذي ليس في جوفه شئ من القرآن كالبيت الخراب » ؛ كسي كه در سينة او چيزي از آيات الهي نباشد به منزلة خانة ويرانه اي است كه منزل و مأواي شياطين خواهد بود . دلي كه بخواهد مهبط ملائكه باشد، بايد با انوار آيات الهي نوراني شده باشد.

در روايت ديگري فرمودند : « الحافظ للقرآن و العامل به مع السفره كرام برره » . پيش از توضيح اين حديث ، به آيه سورة مبارك عبس اشاره مي كنم كه خداي متعال مي فرمايد : « كلا انّها تذكره » ؛ قرآن مايه تذكّر است. « فمن شاء ذكره» ؛ هر كس مي خواهد قرآن را به ياد آورد . « في صحف مكرمه» ؛ قرآن در صحيفه‌هايي والا مقام ثبت و ضبط است. « مرفوعه مطهره»؛ صحيفه هايي ارزشمند و پاك. « في ايدي سفره كرام برره» ؛ اين صحيفه ها در دست سفيران بالا مقام و نيكوكار قرار دارد. در اين حديث ، امام صادق عليه السلام مي‌فرمايند : اگركسي قرآن را حفظ كند و اهل عمل به قرآن باشد ، در درجه و رتبه همين سفيران عالي مقام نيكوكار الهي است . اين توفيقي است بس عظيم كه خداي متعال آن را به هر كسي عنايت نفرموده است.

در روايت ديگري مو لا علي عليه السلام در وصف متقين ، اين گونه مي فر مايد : «امّا الّيل فصافون اقدامهم تالين باجزاء كتاب الله يرتّلونه ترتيلًا يداوون به داء قلوبهم ؛ متقين كساني هستند كه شبها در پيشگاه خداوند متعال به قيام مي ايستند و اجزاي كتاب خدا را تلاوت مي كنند و با ترتيل آيات الهي را مي خوانند و دواي بيماريها ي قلبي خود را از آيات الهي مي جويند» .در اين حديث ، در صفات متقين اين نكته ذكر شده كه متقين شبها به قيام مي ايستند و آيات الهي را مي خوانند .

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.