پ
پ

alt

انتظار به سر رسید و امروز در آستانه تاسوعای حسینی بار دیگر شهر زنجان شاهد برگزاری کنگره و اجتماع عظیم عاشقان حسین(ع) در یوم العباس است در روزی که عاشقانه هایش به نام عباس علمدار رقم می خورد و همه در آستانه  روز واقعه ، فریاد  “یا عباس”  سر می دهند.  امروز زنجان نقطه عطف تاریخ است، تاریخی که 1400 سال پیش خونین شد و خط سرخ این خون امروز در امتداد تاریخ در شهر شور و شور حسینی شاهد تفسیر عشق و دلدادگی به شهدای دشت کربلا و سرور و سالار شهیدان است که فریاد می زنند “یل یاتل طوفان یاتار یاتماز حسینن پرچمی”  آری “بادها و طوفانها می خوابند ولی هرگز پرچم حسین نمی خوابد”. زمانی که حاج ولی الله کلامی مداح شهیر آذری زبان فریاد می زند “یل یاتار طوفان یاتاریاتماز حسینن پرچمی” اقیانوس جوشان مردم فریاد او را پاسخ می گویند و جلوه ای باشکوه و عظیم از عشق و اردات به سرور و سالار شهیدان نشان می دهند و کنگره بزرگ عاشقان خط سرخ امام حسین(ع) را برای جهانیان به نمایش می گذارند. هشتم ماه محرم، زنجان حال و هوای دیگر دارد متفاوت تر و باشکوه تر از هر روز، انگار خبری در راه است، خبری هولناک، شهر را غربتی عظیم گرفته، غربتی که در همه جای شهر یکسان است. آنگاه که حاج مرتضی حیدری، مطلع شروع دسته را با بیت: “اى درس بصیرت وئرن عالملره عباسه/ یازدیردى خدا آدیوى پرچملره عباس.علمدار شهیدان/ بوجانلار سنه قربان”. به این معنی که  “ای عباسی ای کسی که به عالم درس بصیرت دادی/ خدا نام شما را بر روی همه پرچم ها نوشت/ علمدارشهیدان این جانها به فدایت” شروع می کند.

وی سپس بیت خاطره انگیر “ای شمع حرمخانه/ قربربانین اولوم عباس جاننار سنه پروانه / قربانین اولوم عباس” را شروع می کند و انبوه جمعیت فریاد “یا عباس” سر می دهند و آنگاه حرکت دسته شروع می شود. حرکتی که شروع آن از انتهای پیش بینی شده برای دسته یعنی امامزاده سید ابراهیم گذشته است. عاشقان حسین(ع) آنان که توانسته اند آمده اند و آنان که نتوانسته اند در حسرت حضور در این کنگره بزرگ و باشکوه لحظه شماری می کنند. مردم شهر زنجان از کودک، جوان و زن و مرد همه و همه در تدارک برای برپایی این اجتماع عظیم شده اند و این حرکت به یک فرهنگ اصیل و تاثیرگذار در شهر و استان زنجان تبدیل شده است. حاشیه خیابانهای مسیر دسته عزاداری حسینیه، مملو از انبوه مسافرانی است که از شهرها و روستاهای اطراف و بسیاری از استانهای دور به زنجان آمده اند تا در کنگره بزرگ عاشقان حسین(ع) شرکت کنند.هرکسی به عشقی و به طلب حاجتی آمده، یکی برای تشکر از کرامت آقا امام حسین(ع)، یکی آمده تا غم خود را تنها و تنها در انبوه اشکهای عاشقانه اش برای غم شهیدان صحرای کربلا جستجو کند. آری اینجا زنجان است، پایتخت شور و شعور حسینی، شهر آنان که عشقشان روز هشتم محرم ،حرکت در دسته عظیم زنجان است. دسته حسینیه اعظم حال و هوای دیگر دارد باید عاشق بود و درک کرد بی عشق اهل بیت(ع) و شهدای ظهر عاشورا نتوان در این راه قدم نهاد زیرا اگر عشق حسین (ع) را نداشته باشی در طی مسیر رهپویان عاشق حسین(ع) نمی توانی ثابت قدم باشی پس عشق و عاشق واقعی باید تا در انبوه جمعیت غوطه ور شد تا فریاد روز عاشورای حسین(ع) را لبیک گفت.

باز هم به عشق حسین (ع) و باز هم به یاد او مردم خطه زنجان متفاوت تر از همه جا گردهم می آیند تا در اجتماعی میلیونی به یاد سید و سالار شهیدان عزاداری کنند. روز هشتم محرم، شهر زنجان حال و هوای دیگری دارد، انگار شهر به گونه ای خاص تعطیل شده و همه خود را آماده برنامه ای خاص می کنند، در این روز مردم ایران از ترک، فارس، کرد و عرب  هر کسی که توان حضور در این مراسم را دارد با حضور میلیونی خود در اجتماع عظیم حسینیه اعظم زنجان جلوه های خاص از عشق و ارادت به خاندان اباعبدالله الحسین (ع) را به نمایش می گذارند. با اینکه زنجان از نظر وسعت شهر کوچکی است اما سالها است که در این دسته عزاداری بیش از 200 هزار نفر شرکت می‌کنند و مردم از اقصی نقاط کشور و حتی بسیاری از کشورهای خارجی برای شرکت در این حرکت عظیم، به شهر زنجان می‌آیند تا خود را در دریای خروشان عزاداران اباعبدالله‌الحسین (ع) غرق کنند. در طی این چند روز، مردم به سبب اعتقادات و باورهای قلبی خود، قربانی و نذوراتی را به این حسینیه اهداء می‌کنند. از دیگر جنبه‌های حائز اهمیت این مراسم، تعداد قربانی ذبح شده است که حسینیه اعظم زنجان را به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا در مکه (سالانه بیش‌از 7 هزار رأس قربانی) و نخستین قربانگاه در جهان تشیع مبدل ساخته است.

حضور گسترده زنان در حاشیه این مراسم، از دیگر امور منحصر به‌ فرد این مراسم است. البته در گذشته، زنان فقط به عنوان تماشاگر در این مراسم حضور می‌یافتند، اما چند سالی است که زنان نیز توانسته اند به صورت یک دسته مجزا در پشت سر دسته حرکت کنند که این امر، به عنوان الگوی زیبنده پرچم‌دار کربلا حضرت زینب کبری (س)، معنویت خاصی به این مراسم می‌دهد. تاریخی بودن مراسم حسینیه بر اساس تحقیقات به عمل آمده، ثابت شده است، به گونه‌ای که برخی مورخان قدمت برگزاری این مراسم را حداقل از زمان قاجار می‌دانند که این مراسم در حسینیه برگزار می‌شده است اما آنچه که بیش از همه باید به آن اهتمام داشت، این است که مردم زنجان بعد از مزین شدن نام این شهر به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی، به حق ثابت کردند که شور و شعور حسینی در زنجان، مثال‌زدنی است. اجتماع میلیونی مردم ایران در دسته حسینیه اعظم زنجان همواره جلوه ای خاص از عشق و وفاداری مردم به خط سرخ شهادت و قیام کربلا است. مردم از اقصی نقاط کشور و حتی بسیاری از کشورهای خارجی برای شرکت در این حرکت میلیونی به شهر زنجان می آیند تا خود را در دریای خروشان عزداران اباعبدالله بیابند. حضور مادحین شهیر و بزرگی همچون حاج اصغر زنجانی، استاد ولی الله کلامی، حاج جواد رسولی و دیگران جلوه ای خاص به عزاداریهای حسینه اعظم داده است به گونه ای که امروز در اقصی نقاط ایران آوازه این افراد به گوش می رسد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.