پ
پ

مصباح: همانطور که می دانید یکی از رسالتهای مهم مداحان اهل بیت تبیین نقش ولایت سیّدالشهدا در فرهنگ اصيل عزاداری است. آیا توانسته‌ایم در این زمینه رسالت خویش را انجام دهیم؟

حاج ولي‌الله كلامي: همانطور که گنجینة گرانبها می تواند پشتوانه اقتصاد یک کشور باشد، اخلاص نیز در عزاداریها و دسته‌ها می تواند به عنوان یک گنجینة گرانبها عمل کند. به این ترتیب که از یک طرف عزاداریها را ماندگار می کند و از طرفی موجب می شود این عزاداریها مورد تأیید و امضای حضرت ولی‌عصر به عنوان نمایندة خدا و جانشین سیّدالشهدا واقع شود.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: قتل امام حسین(ع) موجب می شود آتشی در دلها افروخته شود که هرگز خاموش نخواهد شد. حال که امام حسین(ع) به ما به عنوان شعر و مداح اجازه داده اند در سنگر مدح و شعر ایفای وظیفه کنیم، اگر اتکاي ما به اخلاص باشد نه به وزن و قافیة شعرها، و اگر ارتباط قلبی با سیّدالشهداء داشته باشیم، عزاداریها و شعر و مداحی ما نیز ماندگار خواهد شد. درست است که ما شعر می‌گوئیم اما در واقع خود ائمه(ع) توجه دارند. اگر ما از خود ائمه کمک نگیریم و در کارمان ریا باشد در شعرمان اثر نخواهد بود. وظیفه ما این است که از خود ائمه کمک بگیریم و برای خودشان کار کنیم.

مصباح: منشأ تحریفات و انحرافات وارد شده عزاداری‌ها چیست؟ و چگونه می‌توان این تحریفات را به حداقل رساند؟

حاج ولي‌الله كلامي: اگر احادیث و روایات ائمه اطهار و همچنین سخنان علما امروز را سرمشق خود قرار دهیم از انحرافات جلوگیری می‌شود. انحرافات در عزاداری مختص این زمان نیست بلکه حتی خود یزید در در کاخش برای امام حسین(ع) روضه گرفت تا اذهان را منحرف کند و اثر قیام را از بین ببرد و اهالی نیز خیلی با سر و صدا گریه می‌کردند. و اینجا بود که زینب(س) فرمود: «ای گریه‌کنندگان ای کاش برای همیشه گریه کنید و کمتر بخندید». اینها گریه‌های خرافی و ریایی بوده است و از خود کربلا نیز شروع شد. حتی خود شمر نیز روز عاشورا گریه کرد اما به قول مرحوم منزوی: «نه ورلّر شمرشومین توکتوگو گوزیاشینا»؛ پس این انحرافات مختص این زمان نیست. البته جوانان امروزی که به شکل خاصی مداحی می‌کنند احساساتشان پاک است و قصد تحریف و اهانت ندارند. جوان تنوع طلب است و روحیه‌اش آهنگ‌های جدید و متنوع می‌طلبد اما نقش بزرگترها در این میان این است که جوانان را درست راهنمائی کنند و به آنها خط دهند. گاهی از بنده سؤال می کنند که آهنگ‌هایی که می‌خوانیم چگونه تشخیص دهیم غنا است خیر؟ عرض می‌کنم: بزرگان نیز فرموده‌اند هر آهنگی که شما را از خدا دور کند و شما را به سمت معصیت هدایت کند، ممنوع و حرام است. اما هر آهنگی که شما را به یاد خدا بیندازد و به شما نشاط معنوی دهد مطلوب است. آهنگ‌هائی مثل آهنگ شبانگاهان و مطهری آهنگ‌های سنگین و حزن‌آوری است که ما در نوحه‌ها از آنها استفاده می‌کنیم. پس اگر بعضاً می‌بینیم که جوانان برخی آهنگها را به کار می‌برند به خاطر حس تنوع‌طلبی آنهاست. یادم هست با مقام معظم رهبری در زمان ریاست‌جمهوری‌اش مصاحبه‌ای انجام می دادم راجع به مراسم عزاداری سیدالشهدا، ایشان فرمودند: ما در ایام محرم مراسم خیلی مهمی داریم و خیلی‌ها مشتری مخصوص محرم هستند. مخلوط جمعیت می‌شوند و ماندگار می‌شوند و یک بیت از استاد انسانی خواندند:

بر این خاندان هر که منسوب شد     اگر بود بد عاقبت خوب شد

واقعیت هم این است که هر کسی به مراسم سیدالشهدا بیاید و مخلوط سیل سینه‌زنان شود بالاخره ماندگار می‌شود. و این به خاطر جذبه سیدالشهدا است چرا که امام حسین(ع) یک دل به خدا دادند و جهانی دل را گرفتند. پس این انحرافات همانند حباب هست و از بین می‌رود و آنچه که می‌ماند جوهر اصیل عزاداری ناب بر سیدالشهدا می‌باشد. که امام صادق می‌فرماید: «من بکی اَوْ ابکی اَوْ تباکی وجبت لهم الجنه» هر طور است امام حسین(ع) بر تمامی کسانی که به نحوی در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند توجه دارد و دست او را می‌گیرد.

مصباح: در اغتشاشات اخیر مقام معظم رهبری به «بصیرت» خیلی تأکید نمودند. جایگاه این کلمه در مراسم سیدالشهدا چیست؟

حاج ولي‌الله كلامي: مقام معظم رهبری در حدود 10 سال قبل به عبرت‌های عاشورا اشاره نمودند و فرمودند که اگر کوفیان مسلم را تنها نمی‌گذاشتند و کوتاه نمی‌آمدند و عافیت‌طلبی نمی‌کردند آن اتفاقات عظیم پیش نمی‌آمد. مقام معظم رهبری با اشاره به این مطالب در واقع اغتشاشات امروز را پیش بینی نموده بودند. اگر به رهنمودهای مقام معظم رهبری گوش فرا دهیم این اتفاقات نمی‌افتد. اینها امتحان الهی است و هر کسی در هر زمان مورد امتحان الهی قرار می‌گیرد اما به هرحال با این اتفاقات انقلاب ما از بین نمی‌رود زیرا برای این انقلاب خونهای زیادی ریخته شده است و نهال انقلاب نهادی است که با خون شهدا آبیاری شده است. البته اگر در عمل غفلت کنیم و دنیاطلب شویم خطرناک است و باید سعی کنیم که بنده دنیا نباشیم که امام حسین(ع) فرمودند: «الناس عبیدالدنيا … » مردم بنده دنیا هستند و دینداران در هنگام امتحان کم هستند. وظیفه ما در این زمان این است که ابتدا بايد خود را اصلاح کنیم، سپس خانواده، بعد هم امر به معروف و نهی از منکر را نسبت به اطرافیان فراموش نکنیم. توصیه بنده به مداحان و شاعران جوان و سینه‌زنان باصفای سیدالشهدا که بصیرتمان را افزایش دهیم و مراقب ایمانمان باشیم از حضرت علی(ع) سؤال کردند: فرق بین حق و باطل چقدر است؟ حضرت دستشان را به صورتشان گذاشتند سؤال کننده دوباره پرسیدند، امیرالمؤمنین فرمودند: عرض کردم فاصله حق و باطل چهار انگشت است اگر با چشم دیدی حقیقت است اما اگر با گوش شنیدی باور نکن. متأسفانه امروزه با شایعات آبروی فردی را به راحتی می برند. که وقتی ریشه‌یابی می‌کنیم حقیقت ندارد به هر حال از خداوند می‌خواهیم که بر ما و جامعه ما بصیرت عنایت کند و مطمئن باشیم که خداوند پشتیبان شهدا و انقلاب و رهبري می‌باشد. انشاءالله امام زمان(عج) نیز با بزرگواری خویش این کشتی را ناخدایی کند که ناخدای اصلی این کشتی انقلاب خود حضرت ولی‌عصر(عج) هستند.

مصباح: دشمنان قسم خورده انقلاب و اسلام سعی دارند اتحاد مسلمانان را از بین ببرند، با توجه به تجمع گسترده مردم زنجان در هشتم محرم چگونه می‌توان در این روز شور و شعور حسینی را به جهانیان نشان داد و توطئه‌هاي دشمنان را خنثي كرد؟

حاج ولي‌الله كلامي: اگر در این تجمع با بصیرت بنگریم حضرت ابوالفضل العباس خود هدایتگر و ناخدا هستند. البته شور و شعور مردم و سیاهپوشان نیز مؤثر است. اما در هرحال باید از خود سیدالشهدا و قمربنی‌هاشم مدد جوئیم و نگران نباشیم که خود این بزرگواران حافظ و ناظر این تجمع هستند.

مصباح: مقام معظم رهبری فرمودند: کلامی را کلام از دل برآید. شما با چه سروده‌ای بیشتر مأنوس هستید؟

عمری نمک سفره مولا خوردم         وز دست علی می تولا خوردم

یک‌بار زبان به شکوه هم نگشودم        صد سیلی اگر به راه زهرا خوردم

نظر لطف و اخلاص مقام معظم رهبری است که این فرمایش را درباره اینجانب فرموده‌اند و من سعی می‌کنم در حفظ امانت الهی (شاعری) کوشا باشم و از مقام معظم رهبری بارها خواسته‌ام که بنده را دعا نمایند.

مصباح: تأثیر ذکر ارزشمند یا حسین در زندگی شما چه بوده است؟

حاج ولي‌الله كلامي: خدا را شکر می‌کنم که گفتن ذکر «یاحسین» با وجود اینکه با حزن و اندوه آمیخته است. برای بنده برکت است و بنده بسیار مورد عنایت امام حسین بوده‌ام. شهرتی که بنده هرکه را خواهی کنی نفرین بگو مشهور باش، در این شهر پیدا کرده‌ام عنایت سیدالشهداست. البته در کنار شهرت آفتهایی نیز هست. می‌گویند که آفت‌هایی که هست را نوش جان کرده‌ایم. از خدا می‌خواهیم اگر بنام اهل بیت شهرتی به ما می‌دهد ظرفیت و حوصله و قابلیت آن را نیز به ما بدهد و تحمل بدهد تا بتوانیم بار سنگین را تحمل کنیم و شرمنده اهل بیت نباشیم.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.