پ
پ
شخصيت بي نظير حضرت زهرا (سلام الله عليها)
در عظمت شخصيت مخّدره دو عالم صديقه کبري فاطمه زهرا (سلام الله عليها)همين بس که ذريه و خاندان پيغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم ) تنها به وسيله ي اين مخّدره به پيغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم ) مربوط مي شود . برکاتي که خداوند به توسط او به عالميان فرستاده در اين اندک نمي گنجد . بلکه به فهم قاصر ما در نمي آيد . همين قدر مي دانيم که در يازده ولي اعظم و امام به حق است . عصمت کبري و شفيعه روز جزاست .پاره ي تن پيغمبر « فاطمه بضعته مني » و خوشنودي خدا با خوشنودي او و خشم خدا با خشم اوست ـ هر کس او را دوست دارد پيغمبر خدا را دوست داشته و هر کس او را بيازارد . پيغمبر و خدا را آزرده است و خلاصه همين قدر که از درک عظمت و کمالات شأنش اظهار عجز کنيم . ما را کافي است . (1)
فاطمه (سلام الله عليها) قبل از ولادت :
از عوامل مؤثر در سرنوشت ، سعادت و شقاوت انسانها ، خصوصيات آباء و اجدادي و به ويژه پدر و مادر است . پدر و مادر از دو راه در سعادت و شقاوت فرزند نقش دارند يکي از طريق وراثت ، که خصوصيات جسمي و روحي آنها توسط ژنها به فرزند منتقل مي شود . ديگري از راه تماس مستقيم و مستمري که پدر و مادر ، هنگام شکل گيري و الگوپذيري فرزند با او دارد .
از رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم )رسيده :«الشقي من شقي في بطن امه و السعيد من سجد في بطن امه » شقاوت و سعادت هرکسي در رحم مادر پي ريزي مي شود . به لحاظ اهميت تأثير والدين در فرزند ، در متون ديني راهنماييهاي لازم آمده و خطر لقمه ي حرام گوشزد شده است و دستور مراقبتهاي اساسي در هنگام آميزش و بارداري و طفوليت و حتي قبل از انعقاد صادر شده است ، تا فرزندان با سلامت جسمي و روحي متولد و با تربيت صحيح قدم در جامعه بگذارند . (2)
پدر فاطمه (سلام الله عليها) :
پدر فاطمه (سلام الله عليها) اشرف و اسوه و معلم همه ي انسانها و حتي برتر از انبياء اولوالعزم است ، آن حضرت «اول ما خلق » بود .
او کسي بود که نظام هستي به خاطرش پديد آمد : «لولاک لما خلقت الافلاک »همه ي انسانها حتي انبياء در زير لواي رحمت او کمال او هستند : «آدم و من دنه تحت لوائي » .
حضرتش اولين و آخرين پيامبر انسانهاست . همان کسي که به مقام سدرة المنتهي رسيد ، به اعلي درجه ي قرب که براي موجود ممکن ، امکان دارد بار يافت : «عند سدرة المنتهي » (3)
مادر فاطمه (سلام الله عليها) :
مادر فاطمه اولين زن مسلماني بود که در شرايط تاريک جاهليت به پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم ) ايمان آورد و تمام ثروت و دارايي خويش را براي ترويج اسلام در اختيار حضرتش گذاشت . همان زني که از جمله ي چند بانوي نمونه و سرآمد زنان عالم است و برگزيده ي خداست : «عن رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم ) ان الله تعالي اختار من النساء اربع ، مريم و آسيه و خديجه و فاطمه » خداي سبحان از بين زنان چهار زن ( مريم ، آسيه ، خديجه و فاطمه ) را برگزيد . (4) .
زمان تکون فاطمه (سلام الله عليها) :
از پدري چون محمد (صلي الله عليه و آله و سلم ) ، مادري مانند خديجه (سلام الله عليها) در يکي از لحظات حساس دوران نبوت رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم ) يعني بعد از چهل شبانه روز دوري از خانه و خانواده و روي آوردن به عبادت و تهجد و بهره مند شدن از فيوضات غيبي و تناول ميوه هاي بهشتي در معراج ، نطفه ي زهرا (سلام الله عليها) منعقد مي شود . آري زهرا (سلام الله عليها) عصاره ي ميوه هاي بهشتي است که پا به عرصه ي عالم خاکي نهاده است .
حديث در شکم مادر و شهادتين :
رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم ) مي ديد زهرا (سلام الله عليها) در شکم مادر با خديجه حرف مي زند . وقتي که متولد مي شود نخستين کلمه اي که مي گويد شهادت به وحدانيت خدا و رسالت پدر و ولايت شوهر و فرزندانش مي باشد .
غرض اينکه چون رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم ) مي ديد که خدا از بين زنهاي عالم اين دختر را انتخاب فرموده است لذا تمام علاقه را به زهرا (سلام الله عليها) داشت که در حقيقت تمام علاقه ي به خدا است ربطي به خودش و دخترش ندارد . (5)
نام گذاري فاطمه (سلام الله عليها) :
از امام صادق (عليه السلام) نقل شده که فاطمه (سلام الله عليها) نزد خدا نه اسم دارد :
فاطمه ، صديقه ، مبارکه ، طاهره ، زکيه ، راضيه ، رضيه ، محدثه ، زهرا . از امام رضا (عليه السلام) نقل شده که خداوند تبارک و تعالي فاطمه را فاطمه ناميد .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.