پ
پ

 

alt


کتاب پرتوی از عظمت امام حسین علیه السلام تألیف حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی به همت انتشارات مسجد مقدس جمکران منتشر شده است.

در تمام کتاب‌هایی که درباره تاریخ اسلام و فضایل اهل بیت علیهم‌السّلام و احوال صحابه تألیف گردیده، از واقعه جانسوز عاشورا یاد شده است و تعداد کتاب‌هایی که به طور مستقل در این موضوع نگارش یافته بیشمار است، که بیشتر این کتاب‌ها به متن حادثه و نقل صورت وقایع پرداخته‎، امّا راجع به فلسفه آن به طور مستقیم وارد نشده‎اند.

در زمان ما بیشتر افکار روی تحلیل حوادث و علل و نتایج وقایع حساب مینمایند و عظمت حوادث تاریخی را از این راه اندازهگیری میکنند و کتاب‌هایی که موضوع آن تحلیل حوادث تاریخی باشد برای مخاطب جالبتر و بیشتر مورد توجه واقع میشود.

راجع به شهادت حضرت سیدالشهداء علیه‌السّلام هم، کتاب‌هایی که از فلسفه و اسرار شهادت و علل و عوامل این قیام و تأثیر آن در جوامع اسلامی و تحوّل فکری مسلمین بحث مینمایند، خواننده بسیار دارند، زیرا میخواهند بدانند: چرا حسین علیه‌السّلامقیام کرد؟ چرا با یزید از در سازش و آشتی بیرون نیامد؟ چرا از مدینه به مکه و از مکه به عراق هجرت نمود؟ این نهضت برای چه مقصودی بود و چه نتایجی داد؟ و اکنون سودی که ملّت اسلام عموماً و شیعه خصوصاً از برگزاری مراسم سوگواری و یادبود عاشورای حسینی میبرد چیست؟ و ده‌هاو صدها پرسش دیگر که شیفتگان آستان امامت و ولایت در پی آن هستند.

لذا در قرن معاصر، نویسندگان به نوشتن کتاب‌ها و مقالاتی که پاسخگوی این پرسشها باشد توجه بیشتری کرده و سعی نمودهاند در این قسمت‌ها هم وارد تحقیق شده و مردم را به فلسفه این نهضت و شرایط و اوضاع و احوال محیطی که در آن این قیام و فداکاری بزرگ انجام یافت آگاه سازند.

البته این‌طور هم نبوده که قدماء و پیشینیان به کلّی از این موضوع چشمپوشیده و در فلسفه و اسرار شهادت چیزی ننوشته باشند، زیرا نخستین کسی که مردم را متوجه به این اسرار و هدف‌های عالی نمود شخص سیدالشهداء علیه‌السّلام و اهل بیت آن حضرت و بلکه پیش از ایشان پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله و سپس ائمه طاهرین علیهم‌السلام بودند که در احادیث و روایات و حتی در ضمن عبارات زیارت‌ها کاملاً این موضوع را تشریح و توضیح دادند، بعداً هم علماء و متفکرین شیعه و اهل سنت، و شعرای بزرگ در ضمن اشعار خود مردم را به حقایق آشنا ساختند ولی نوشتن کتاب مستقل در این موضوعات آن‌طور که امروزه مرسوم است، سابق بر این رایج نبوده است.

از این جهت، کتاب‌هایی که راجع به تحلیل تاریخی حوادث کربلا نوشته شده، نسبت به کتاب‌هایی که اصل تاریخ آن را نگهداری نمودهاند بسیار کم است در عین حال، اهمیت کتاب‌هایی که متن حوادث را نگه داشتهاند در نزد ما محفوظ است، زیرا آن کتاب‌ها، هم مبدأ و اساس تحقیق و فحص متفکرین و محققین است و هم نقل صورت و ظواهر حوادث کربلا، هر چند در نهایت اختصار و فشرده باشد حاکی از حقیقت مظلومیت امام علیه‌السّلام و نموداری از اسرار و فلسفه شهادت است و هم برای مؤمنین و کسانی که می‌خواهند از ذکر مصیبات و گریه و سوگواری برای آن حضرت به اجر و ثواب و قرب خداوند متعال برسند، همیشه مورد انتفاع و استفاده میباشد.

«پرتوی از عظمت امام حسین علیه‌السلام» اثر ارزشمند مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف است که با تکیه بر مستندات تاریخی، تحلیلی رسا و آگاهانه از حادثه عظیم کربلا ارائه داده‌ و می‌تواند منبع بسیار خوبی برای مطالعه تاریخ و تحلیل واقعه بزرگ عاشورا باشد. قابل توجه که این کتاب حدود 40 سال پیش به رشته تحریر درآمده است.

 

این اثر ارزشمند در چهار بخش سامان یافته است: «بخش اول: شخصیّت و فضایل حسین ‌علیه‌السلام» ، «بخش دوم: بنی‌هاشم و بنی‌امیّه»، «بخش سوم: علل قیام حسین‌ علیه‌السّلام» و «بخش چهارم: نتایج و فواید قیام حضرت ابی عبدالله الحسین ‌علیه‌السلام».

در ابتدای بخش اول این کتاب سیمای نورانی امام حسین‌علیه‌السلام در قرآن از قبیل آیه مودت، آیه تطهیر و آیات دیگر را بیان می‌دارد. در ادامه، سیمای امام حسین‌علیه‌السلام در احادیث پیامبر مکرّم اسلام صلی‌الله علیه و آله به تصویر کشیده شده است و در آخر این فصل هم، قطره‌ای از مکارم اخلاق سیدالشهداء علیه‌السلام و ابعاد گوناگون اخلاقی آن حضرت با توجه به مستندات شیعه و اهل سنت بیان گردیده است.

بخش دوم این اثر درباره بنی‌هاشم و بنی امیه است که به طور تفصیلی به اوضاع زندگی و مخصوصاً صفات رذیله معاویه و یزید به طور مستند و با تکیه بر مستندات اهل سنّت پرداخته شده است.

مؤلف گران‌قدر در بخش سوم علل قیام سیّد و سالار شهیدان‌ علیه‌السّلام را مورد بررسی قرار گرفته که از این رهگذر حدود 6 علّت اصلی و مهم مورد شرح و توضیح واقع شده و در آخر این بخش، به چند شبهه پیرامون حادثه عظیم عاشورا پاسخ گفته شده است.

بخش چهارم با عنوان نتایج و فوائد قیام حضرت اباعبدالله الحسین‌علیه‌السلام به 9 فائده مهم و تأثیرگذار قیام خونین و سراسر حماسه کربلا می‌پردازد که می‌تواند منبع بسیار خوبی برای اهل تحقیق و تحلیلگران تاریخی باشد.

برای دانلود این کتاب اینجا را کلیک کنید.

/  /

 

 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.