پ
پ

 

وجود مکانهای مذهبی همچون حسینیه اعظم زنجان که از شهرت جهانی برخوردار است به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا مطرح است.

سالانه میلیونها عاشق از نقاط مختلف جهان نذورات، قربانی و وجوه اهدایی خود را به سبب ارادت به مکتب امام حسین(ع) و اعتقادات قلبی خاص خود به این حسینیه تقدیم می‌کنند.

حجم عظیم این نذورات به حسینیه اعظم انتظارات مردمی را از این مکان معنوی بالا برده و انتظار می‌رود علاوه بر هزینه‌هایی که در بخش عمران و توسعه ساختمانهای مسجد، هزینه‌های فرهنگی و غیره انجام می‌شود در حوزه اقتصادی و کاهش بیکاری استان نیز ورود کرده و اقدامات قابل توجهی انجام دهند.

به گفته مدیر مجتمع کشت و صنعت مصباح با وجود هزینه‌های هنگفتی که در بخشهای مختلف وجود دارد توانایی سرمایه‌گذاری برای ساخت کارخانه را نداریم ولی از ظرفیتهای موجود این مکان مذهبی برای عملیاتی کردن شعار سال و انجام اقدامات عملی به نحو مطلوب استفاده می‌کنیم.

محمد آسیابی افزود: احداث مجتمع کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم زنجان در راستای عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری و با هدف ایجاد اشتغال، درآمد، تولید و بهره‌برداری مناسب از اراضی موجود حسینیه انجام شده و در حال حاضر در زمینی به مساحت حدود 75 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این زمین در گذشته برای نگهداری از دامهای زنده اهدایی به عنوان قربانی به حسینیه خریداری شده ولی با سیاست‌های اتخاذ شده از سوی خادمین و هیئت امنای حسینیه قربانیهای زنده در روزهای هشتم تا 11 محرم به فروش می‌رسیدند و گوسفندی برای نگهداری در مکان یاد شده باقی نمی‌ماند بنابراین زمین خریداری شده بلااستفاده رها شده بود که با مشورتهای انجام شده با مسئولین جهاد کشاورزی این مجموعه به آبیاری تحت فشار مجهز شده و اقدام به آماده‌سازی و کاشت نهال های مختلف کردیم.

مدیر مجتمع کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم زنجان یادآور شد: این مجتمع در هفت کیلومتری زنجان در محدوده جاده بیجار واقع شده و از سال 89 با ایجاد باغ سیب آغاز و در سالهای 90 تا 92 نهالستان و بخش دامداری در این مجموعه توسعه و گسترش یافت که محصولات ارائه شده به بازار از طریق این مجموعه می‌تواند در متعادل کردن قیمت بازار و ارائه محصول مرغوب و باکیفیت تاثیرگذار باشد.

آسیابی بیان کرد: باغ سیب ایجاد شده در مجتمع مصباح حسینیه دارای درختان منحصر به فردی بوده و زود بارده می باشد به طوری که در سال نخست باردهی40 تن سیب به بازار عرضه شد.

وی افزود: علاوه بر این بیش از 8 هزار نهال سیب پایه مالینگ(سیب اصلاح شده که به بیماری و آفت مقاوم بوده و پاکوتاه و زودبازده است) در ارقام زرد، قرمز،گالا، دو رنگ فرانسه و سیب گلاب در این مجتمع آماده‌سازی و به فروش می‌رسد.

مدیر مجتمع کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم زنجان میزان اشتغال‌زایی مستقیم این مجتمع را20 نفربه صورت مستقیم و به صورت غیرمستقیم نیز بیش از 40 نفر اعلام کرد.

آسیابی با اشاره به سیاستهای اتخاذ شده برای توسعه و گسترش این مجموعه در راستای افزایش به‌کارگیری بخش قابل توجهی از جامعه بیکار استان،گفت:  در این حوزه اقدام به کاشت زعفران به صورت آزمایشی کردیم که با تایید و نظر کارشناسان جهاد کشاورزی استان کیفیت و مرغوبیت آن هم‌تراز با زعفران قائنات عنوان شد.

وی از دیگر اقدامات عملی مجتمع مصباح حسینیه اعظم زنجان در راستای عملیاتی کردن برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل را ایجاد واحد دامی برای پرورش گوسفندان زیر نظر کارشناسان بهبود امور دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با هدف تکثیر گوسفند نژاد افشاری با انتقال ژن چند قلوزایی بیان کرد.

مدیر مجتمع کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم زنجان اظهار داشت: در این واحد دامی بیش از یک هزار راس گوسفند نژاد افشاری برای انتقال ژن چند قلوزایی و بخشی نیز برای انجام طرح نیابتی نذری برای ایام محرم پرورش داده می‌شوند.

آسیابی با بیان اینکه دامداری مستقر در این مجموعه یکی از مطرح‌ترین دامداریهای کشور محسوب شده و به عنوان پایگاه ژنتیکی کشور به شمار می‌آید،گفت: پرورش گوسفندان افشاری با ژن چند قلوزایی و عرضه آن به روستاهای استان برای توسعه و گسترش این نژاد برتر از جمله اهداف اصلی این واحد دامی بوده و با وجود افزایش گوشت قرمز در زنجان ارائه گوشت سالم و با کیفیت در تنظیم و کاهش نرخ گوشت بازار نیز تاثیرگذار است.

وی کاهش دنبه، افزایش رشد روزانه حداقل 400 گرم، افزایش پشم، چند قلوزایی، دارای پشم مرغوب و کم نظیر از نوع مرینوس و قابل استفاده در صنایع نساجی و غیره از جمله مزایای گوسفندان افشاری با ژن چند قلوزایی عنوان کرد.

مدیر مجتمع کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم زنجان استانهای آذربایجان غربی، کردستان، سمنان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و شهرستانهای دامغان، دندی، ماهنشان و غیره را از جمله مناطق برخوردار از خدمات دامداری مجتمع مصباح حسینیه اعظم زنجان دانست.

نیز به عنوان یکی از موفق ترین واحدهایی است که اقدام به پرورش گوسفندان دارای ژن آسیابی یادآور شد: این مجتمع صنعتی چند قلوزایی کرده ویکی از مطرح‌ترین دامداریهای کشور محسوب شده و به عنوان پایگاه ژنتیکی کشور به شمار می‌آید.

وی احداث واحد تولید اسانس تام گل محمدی را از دیگر برنامه‌های آتی این مجتمع دانست وگفت: نخستین برداشت محصول گل محمدی از 2 هزار بوته این مزرعه انجام شده ودر خردادماه امسال آماده ارسال به بازارخواهد شد.

مدیر مجتمع کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم زنجان، قیمتهای بالای بیش از یک میلیارد ریالی هر لیتر اسانس تام گل محمدی برای تولید گلاب و عطر و ادکلن و نیز اشتغال‌زایی بالای آن در منطقه را از جمله اهداف در نظر گرفته شده برای این امر عنوان کرد.

آسیابی با اشاره به اینکه در اساسنامه پیش‌بینی شده برای احداث مجتمع مصباح درآمد حاصله از آن باید در انجام کارهای فرهنگی حسینیه و توسعه آن هزینه شود، خاطر نشان کرد: درآمدهای حاصله فعلا برای توسعه مجتمع مصباح هزینه می شود.

 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.