پ
پ

طبق اظهار رییس پلیس راهنمایی رانندگی استان زنجان خیابانهای امیرکبیر، فردوسی ، سبزه میدان ، زینبیه ، دلجویی ، تقاطع امامزاده ، میدان انقلاب تا خیابان توحید مشمول طرح ترافیکی یوم العباس می باشد

🔹این طرح ازساعت 7 صبح تا پایان اجتماع حسینیه اعظم اجراخواهد شد .

🔸با توجه به اینکه طرح ترافیکی در مسیربرگزاری دسته اجرا می شود رانندگان ازپارک خودرو درمسیرهای اصلی واطراف مسیرحسینیه خودداری کنند .
وارد شهر زنجان که می‌شوی باید از مرکز شهر یعنی میدان انقلاب عبور کنی تا به سبزه‌میدان برسی، حالا در سمت چپ مسجد و مدرسه سید و یکی از ورودی‌های بازار سر‌پوشیده زنجان قرار داد. چند قدم که پیاده‌روی کنی به ابتدای خیابان فردوسی خواهی رسید. انتهای همین خیابان همان جایی است که ده‌ها سال است صدها هزارتن از عاشقان آل پیامبر در یوم‌العباس، روز قبل از شهادت حضرت عباس (ع) را دور هم جمع می شوند و میعادگاه عاشقان ثارا… است.

یک گنبد طلایی در جنوبی‌ترین نقطه شهر زنجان، بله اینجا حسینیه اعظم زنجان است. جایی که حالا به شهرت جهانی رسیده و از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی شیعیان جهان یاد می‌شود.

حسینیه اعظم زنجان بیشتر به‌خاطر دسته‌ای که هرسال در هشتمین روز ماه محرم دارد مشهور است. این دسته حرکت خود را از محل حسینیه اعظم شروع کرده و معمولاً همزمان با اذان مغرب در امامزاده سید ابراهیم (ع) پایان می‌یابد. جمعیت این دسته افزون بر هزاران نفر است. مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان در تاریخ ۱۵ دی ۸۷ به‌عنوان دهمین میراث معنوی در ایران ثبت‌ شد.

هنوز هم شبهات و شایعه‌ها در مورد این حسینیه اعظم وجود دارد. برخی سهوی یا عمدی از این حسینیه به عنوان «حسینیه اعظم خانم» یاد می‌کنند! یا برخی به دلیل بی‌اطلاعی میدان انقلاب زنجان را جزئی از حسینیه می‌دانند.

عبدا… الماسی از مسئولان و خادمان حسینیه اعظم در گفت‌وگوی اختصاصی با مردم‌نو به این شبهات پاسخ می‌دهد.

الماسی با بیان اینکه این شبهات ناشی از بی‌اطلاعی یا تعمد است، در خصوص تغییر نام «حسینیه» به «حسینیه اعظم» می‌گوید: حسینیه درسال ۶۸ با پیشنهاد یکی از اعضای هیئت امنا و طی صورت جلسه‌ای به «حسینیه اعظم» تغییر نام پیدا کرد.

وی سه هدف عمده را برای این تغییر نام و اضافه شدن کلمه «اعظم» اعلام می‌کند: اول افزایش تعداد حسینیه‌های زنجان و لزوم تفکیک حسینه اعظم از سایر حسینیه‌ها بود، دومین دلیل تغییر نام، قدمت حسینیه اعظم نسبت به بقیه حسینیه‌های زنجان بود چرا که بر اساس اسناد، حسینیه اعظم قدیمی‌ترین حسینیه زنجان است، دلیل سوم این تغییر نام وسعت این مکان مذهبی است.

این مسئول و خادم با یادآوری اینکه تا اواخر دهه چهل هجری شمسی حسینیه اعظم دارای۲۰۰ مترمربع زیربنا و ۷۰۰ مترمربع مساحت بود، اضافه کرد که در حال حاضر این محل به ۱۶ هزار مترمربع زیربنا و مساحتی بالغ بر ۲۰ هزار مترمربع رسیده است.

عبدا… الماسی با تاکید بر اینکه برخی افراد و رسانه‌ها تعمدی یا سهواً حسینیه اعظم زنجان را به فردی به نام اعظم خانم منتصب می‌کنند، کذب و نادرست است، خاطر نشان می‌کند که هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان براساس دلایلی که عنوان شد تصمیم به تغییر نام حسینیه گرفتند.

در ادامه الماسی به شبهه برخی گردشگران و عزاداران نسبت به محل حسینیه اعظم می‌پردازد و با بیان اینکه به دلیل پوشش ناقص دسته عزاداری روز هشتم محرم که به یوم‌العباس معروف است برخی افراد میدان انقلاب زنجان را جزئی از حسینیه اعظم می‌دانند، می‌گوید: پوشش تصویری مراسم هشتم محرم معمولا از سبزه‌میدان تا نهایتا امام‌زاده سیدابراهیم (ع) اتفاق می‌افتد و باعث ایجاد شبهه در مورد محل دقیق حسینیه اعظم می‌شود.

وی ادامه داد: همین پوشش رسانه‌ای ناقص شکی به وجود آورده که چهارراه انقلاب جزء حیاط حسینیه اعظم و مسجد رسول‌ا… نیز حسینیه است.

خادم حسینیه اعظم زنجان در ادامه ضمن تشریح روند تشکیل و حرکت دسته عزاداری در روز هشتم محرم یادآور می‌شود: مراسم روز هشتم محرم تجمع نیست و مبدا و مقصد این دسته مشخص است که متاسفانه به دلیل عدم پوشش تصویری مناسب باعث ایجاد اشتباه در خصوص محل دقیق حسینیه شده است.

وی یادآور می‌شود: به دلیل قرارگرفتن میدان انقلاب در مسیر دسته و افزایش جمعیت، دامنه حرکت عزاداران محدود شده است و از طرفی رسانه‌ها فقط به پوشش تصویری همین محدوده بسنده می‌کنند.

الماسی تاکید کرد: حسینیه اعظم زنجان دارای کروکی مشخصی است و نماد آن یک گبند طلایی در جنوبی ترین نقطه زنجان است.

این طرح ازساعت 7 صبح تا پایان اجتماع حسینیه اعظم اجراخواهد شد .
رییس پلیس راهنمایی ورانندگی استان زنجان گفت: با توجه به اینکه طرح ترافیکی در مسیربرگزاری دسته اجرا می شود رانندگان ازپارک خودرو درمسیرهای اصلی واطراف مسیرحسینیه خودداری کنند .
سرهنگ شیرمحمدی افزود: خیابانهای امیرکبیر، فردوسی ، سبزه میدان ، زینبیه ، دلجویی ، تقاطع امامزاده ، میدان انقلاب تا خیابان توحید مشمول طرح ترافیکی فردا است .
این طرح ازساعت 7 صبح تا پایان اجتماع حسینیه اعظم اجراخواهد شد .

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.