پ
پ

 

همزمان با ایام  ولادت حضرت علی علیه السلام و هفته جهاد کشاورزی مجتمع کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم زنجان در دو فاز زراعت و باغی به ترتیب با مساحت ۳۳ و ۸ هکتار در۵ کیلومتری جاده زنجان – بیجار با حضور استاندار زنجان و مسئولین استانی افتتاح شد.

استاندار زنجان در مراسم بهره‌ برداری این مجتمع گفت: با جدیت مسئولین و هیات امنای حسینیه اعظم زنجان در کارهای اقتصادی به ویژه در فعالیت‌های کشاورزی ،این مجتمع افتتاح می‌شود.

محمد رئوفی‌نژاد با بیان اینکه مردم باید بدانند که حسینیه علاوه بر برگزاری مراسم‌ معنوی مختلف به ویژه در هشتم محرم فعالیت‌های عام‌المنفعه زیادی انجام می‌دهد،افزود: در این راستا از این زمین برای توسعه و تقویت فعالیت‌های آن استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: توجه به فعالیت‌های کشاورزی از بخش‌های مهم و از تاکیدات دولت است که خوشبختانه این مجتمع نیز ظرفیت‌های لازم را برای توسعه این بخش دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه استان زنجان دارای ظرفیت‌های خوب کشاورزی است، گفت: باید تلاش کنیم تا از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود.

لازم به ذکر است یکی از رویکردهای هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان توجه به منویات مقام معظم رهبری است که رویکرد اقتصادی و توسعه آن را در دستور کار قرار داده است.

این پروژه کشاورزی  شامل بخش زراعت به مساحت ۳۳ هکتار و نوع آبیاری آن کلاسیک ثابت و نوع کشت جو می باشد. برای اجرای این طرح در مجموع ۵۱۰ میلیون ریال اعتبار دولتی و ۵۱۰ میلیون ریال از حسینیه اعظم اختصاص یافته است.

همچنین در بخش باغ در مجموع ۳۲۰ میلیون ریال هزینه شده که مساحت این مجموعه ۸ هکتار و نوع کشت آن سیب می باشد.

هدف از اجرای این طرح بهره‌برداری حدود ۷5 هکتار از اراضی بخش کشاورزی وایجاد اشتغال و درآمدزایی است.

۳۴ هکتار از این پروژه در سال گذشته به صورت زراعی به بهره‌برداری رسیده و امروز نیز هشت هکتار از این مجموعه به بهره‌برداری می‌رسد.

یک هکتار از این اراضی به نهالستان و یک هکتار برای راه‌اندازی مجموعه گلخانه‌ای اختصاص داده شده است که در فازهای بعدی به بهره‌برداری می‌رسد.

پرورش ماهی به روش مدار بسته و پرورش گل و گیاه و قارچ از دیگر برنامه‌های این مجموعه است.

سیستم بارانی کلاسیک ثابت در ۳۴ هکتار از اراضی صورت گرفته و ۴ هزار و ۵۰۰ اصله نهال نیز غرس شده است.

۱۰ هزار اصله نهال برای تولید سیب مالینگ در نظر گرفته شده و طرح گلخانه و پرورش ماهی نیز در دستور کار قرار دارد.

پروژه‌های این مجموعه در طی سه سال به بهره‌برداری می‌رسد که نیاز به مساعدت مسئولان جهاد کشاورزی برای صدور مجوزهای لازم، مساعدت بانک کشاورزی و سایر ارگان‌های ذیربط می باشد.

 

 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.