پ
پ

رئیس هیات امنای حسینیه اعظم زنجان گفت: به خاطر اطلاع عموم مردم از عملکرد این حسینیه و رفع برخی شبهات احتمالی ، اطلاع رسانی امور حسینیه توسط رسانه های زنجان در اولویت قرار بگیرد.

محمدجواد غم پرور روز یکشنبه در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز زنجان، افزود: نذورات مردمی در 15 روز محرم سال 95 به این حسینیه شامل نقدی و فروش احشام ، 39 میلیارد و 300 میلیون ریال بوده است.
وی خاطرنشان کرد: نذورات مردمی در امور عمرانی، خرید تجهیزات، امور فرهنگی و نگهداری مجموعه حسینیه اعظم هزینه خواهد شد.
غم پرور با بیان اینکه این حسینیه به عنوان یک الگو و برند در سطح جهان اسلام مطرح شده است ، گفت: اگر زیر ساخت های لازم تا سال آینده آماده نشود ، زنجان با مشکلات زیادی برای جذب گردشگر مذهبی مواجه خواهد شد.
رئیس هیات امنای حسینیه اعظم زنجان تاکید کرد: برای افزایش جذب گردشگر مذهبی، باید زیر ساخت هایی چون اسکان زائران و امکانات عمومی شهر را افزایش داده و مسائل موجود در این بخش را با تعامل سازنده بین دستگاهی حل کنیم.
وی با اشاره به خدمات حسینیه اعظم طی سال ، تاکید کرد: فعالیت های درمانی حسینیه اعظم از 22 سال پیش با حضور افتخاری پزشکان خبره با ویزیت رایگان در 15 روز نخست محرم شروع و بعد از احداث درمانگاه حسینیه از سال 88 ، این خدمات در این محل ارائه می شود.
غم پرور افزود: بیش از 24 هزار نفر توسط پزشک عمومی طی 15 روز محرم سال گذشته در درمانگاه این حسینیه به طور رایگان ویزیت شدند.
رئیس هیات امنای حسینیه اعظم زنجان تاکید کرد: در این مدت فعالیت ویژه محرم درمانگاه، بیش از 80 نفر پزشک و پرستار همکاری کرده اند و در طول سال بیش از 40 نفر در این درمانگاه اشتغال دارند.
وی با اشاره به اجرای طرح نیابتی نذورات مردمی از چهار سال گذشته، تصریح کرد: اجرای موفق این طرح باعث سریع شدن خدمات دهی خادمان حسینیه به زائران حسینی شده است.
غم پرور اظهار کرد: در طرح نیابتی، نذر کننده با اعلام نیت خود بعد از واریز وجه، به این مرکز اجازه می دهد تا به نیابت از وی نذر وی را به جا بیاورد، همچنین اکیپ هایی برای راهنمایی مردم در دهه نخست محرم فعالیت خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، قدمت حسینیه اعظم زنجان طبق اسناد تاریخی به دست آمده بین 400 تا 500 سال قمری تخمین زده می شود.
در کتاب تاریخ دارالعرفان خمسه که سرگذشت حاکمان قبلی زنجان بوده و با دستور فتحعلی شاه قاجار گردآوری گردیده، به اتفاقات محله حسینیه زنجان در دوران سلطنت افشاریه در چهار جا اشاره مستقیم شده است.
همچنین کتاب تاریخ عالم آرای عباسی مربوط به دوران صفویه، به تاکید پادشاهان صفوی برای ساخت حسینیه هایی توسط حاکمان سراسر کشور جهت استراحت مردم در راه سفر به کربلا اشاره می کند.
بنابراین سند، تاریخ نویسان احتمال می دهند زمان ساخت این حسینیه در همان بازه زمانی و با تاکید پادشاهان صفوی بوده است.
قبل از دست یافتن به این سند تاریخی در سال های اخیر، قدمت حسینیه اعظم زنجان قریب به 215 سال قمری تخمین زده می شد.
این مجموعه فرهنگی – مذهبی هم اکنون با بیش از 15 هزار مترمربع زیربنا، مدیریت بزرگترین تجمع عزاداران حسینی کشور(بیش از 400 هزار نفر) در روز هشتم محرم الحرام، همچنین ذبح بیش از دو هزار راس از دام به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از مکه را برعهده دارد.
گفتنی است روز هشت محرم در شهر زنجان به یوم العباس معروف است و علاوه بر مردم بومی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور در این دسته عزاداری شرکت می کنند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.