پ
پ

سید رضا میرکریمی متولد 1345در زنجان است. یکی از کارگردانهای به نام کشور و از جمله فیلم هایش زیر نور ماه، کودک و سرباز، خیلی دور خیلی نزدیک و به همین سادگی است.او نیز همانند سایر عزاداران در دسته عزاداري مسجد حسینیه اعظم زنجان حضور داشت. حضوری که با سالهای گذشته تفاوت عمده ای داشت و به درخواست محمد داوودی یکی از فیلم بردارهای معروف ایران برای ساخت برنامه مستند انجام گرفته است حال فرصتی پیش آمده تا حرفهایش را بشنویم .

آقای میرکریمی از دوران کودکی و جوانیتون در شهر زنجان برامون بگید؟بنده اصالتاً زنجانی و بزرگ شده این شهرم.دوران رشد و بالندگیم در این شهر بوده.

چه خاطراتی از مسجد حسینیه اعظم زنجان دارید؟ دسته مسجد حسینیه تقریباً از نزدیک مدرسه ما می گذشت و ما هم به هر نحوی که شده بود، برای حضور در این دسته حاضر می شدیم. یادمه گاهی زنگهای آخر از مدرسه فرار می کردیم و به دسته مسجد حسینیه اعظم زنجان می اومدیم.

در ادامه صحبتهايش می‌گه: بعد از گذشت چندین سال سعی می‌کنم هرسال 8 محرم برای حضور در دسته عزاداری حسینیه اینجا باشم و تفاوت حضور امسالم نسبت به سال گذشته، دعوت آقای داودی برای ساخت مستند بوده.قبل از آمدن به زنجان با آقای داوودی در مورد دسته حسینیه خیلی صحبت کرده و تقریباً این گردهمایی حسینیه را به تصویر ذهنی کشیده بودم. ولی امروز خودش و گروه فیلم سازی که با ایشون آمده اند، از حضور این مردم بسیار شگفت زده شده‌اند  و حرکت این دسته را بی نظیر قلمداد می‌کردند.

دسته مسجد حسینیه اعظم زنجان چه تفاوتی با سالهای قبل دارد؟ آن وقت ها هم خلوص خاصی داشت که الان هم این خلوص پا برجا مانده و بی تکلفی، پرهیز از مراسم حاشیه ای و حفظ اصالت این دسته ماندگار است و تفاوت عمده ای که داشته، مردمی تر شده و قبلاً این دسته فقط متعلق به شهر زنجان بوده ولی الان این دسته تعلق به جهانیان دارد. میر کریمی در طول سال برای دیدن مادرش به شهر زنجان می آید و ولی 8 محرم سعی می کند در دسته مسجد حسینیه اعظم زنجان حضور داشته باشد.

به گفته این کارگردان مطرح کشور، شهر زنجان در بین سایر استانهای کشور به عنوان بهترین شاخص فرهنگی مطرح شده و به همین جهت میر کریمی تصمیم گرفته سال آینده همراه چند کارگردان حوزه فرهنگی برای حضور در دسته مسجد حسینیه اعظم زنجان شرکت کند.

به گفته میر کریمی وقتی ایشان قصد کردند که به زنجان بیایند اکثر جاده ها شلوغ بود و تقریباً همه این افراد مقصدشان زنجان بود تا بتوانند سروقت در دسته حسینیه شرکت کنند.

در ادامه می گه: حسینیه از لحاظ کارهای عمرانی هم رشد خوبی داشته است و هر ساله به وسعت این مسجد افزوده می شود. از کارهای دیگر این مسجد ایجاد دارالشفاء است که برای مردم استان بسیارمثمرثمر می  باشد.از خاطرات چندین سال پیش می گه که مسجد حسینیه یک شبستان کوچک بود ولی اکنون بغیر از دارالشفاء،کتابخانه،سایت و مهدکودک هم اضافه شده است که ایده بسیار خوبی است.

تنها دو نکته را برای هر چه بهتر شدن مراسم حسینیه می گوید: یکی اینکه کارهای گرافیکی بسیار کم است و دیگراینکه نور حسینیه برای انجام بهینه مراسم مناسب نیست و نورها باید اصولی تر تنظیم شود.

چه صحبتی با جوانها دارید؟

من هرساله در دسته حسینیه حضور پررنگ جوانها را شاهد هستم و می دانم استان زنجان با وجود این جوانها فرهنگ عاشورا را به مردم زنجان نشان خواهند داد.فقط می توانم بگویم اجرشان با امام حسین علیه السلام.

برای جویا شدن از معنویات این مستند سراغ آقای داوودی فیلم بردار«باران»، «بید مجنون »و «زمستان است» و «رنگ خدا»، رفتیم.

آقای داودی چه چیزی باعث شد که شما مستندی در مورد دسته مسجد حسینیه اعظم بسازید؟ هر ساله از طریق رسانه  ملی شاهد شور و شعور حسینی مردم استان زنجان بودم تا اینکه چند وقت پیش پیشنهاد شروع کار مستند برایم شد.و تصمیم گرفتم این بار مستند درباره‌ي مسجد حسینیه اعظم زنجان باشد که کار تحقیقاتی آن از 20 روز پیش شروع شده و امروز هم این تصویر را که تاکنون فقط در تلویزیون می دیدم، با چشمان خود به نظاره نشستم. واقعا حس و حال عجیبی داشت که قابل وصف نیست.حضور همه اقشار مخصوصاً جوانها در این سرما برایم جالب و شگفت انگیز بود. من و اکیپ فیلم ساز از شروع دسته تا پایان آن حیرت زده بودیم. الحق که فرهنگ عاشورایی را به خوبی نمایش دادند. وی در ادامه صحبتهایش می گوید: به نظرم این مراسم بعد از مراسم اربعین در کربلا، دومین مراسم پر شور و مردمی در جهان برای عزاداری اباعبدا… الحسین است.شاید بتوان گفت که در مراسم عزاداری در کربلا از همه اقصی نقاط جهان می آیند ولی در استان زنجان خود مردم به صورت خودجوش این مراسم عزاداری را اجرا می کنند.

در این دسته عظیم چه چیز نظر شما را به خود جلب کرد؟ جالب ترین تصاویر، حضورکودکان بود که با سن و سال بسیار کم خود نوحه ها را زیر لب زمزمه می کردند. این زمزمه ها نشان می دهد که عشق حسین در وجود تک تک افراد در این استان عجین شده است.

در آخر صحبتهایم می خواهم بگویم: مردم شریف زنجان! حماسه ای که با حضور خود آفریدید، در ذهن جهانیان به یادگار خواهد ماند.

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.