پ
پ

 

جمهوری اسلامی يك ايدئولوژی عقلانی است

برای شناخت دقيق اقتدار ملی بايد الگو و ايدئولوژی آن را شناخت كه در اقتدار ملی ايران، الگوی ما اميرالمؤمنين(ع)، امام حسين(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) هستند كه اين ايدئولوژی، يك ايدئولوژی عقلانی است، به همين دليل به‌راحتی در دل‌های آزادی‌خواهان نفوذ می‎كند.

حجت‌الاسلام اشكوری، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه زنجان، حجت‌الاسلام و المسلمين سيد عبدالحميد اشكوری، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم‌ شامگاه روز گذشته، 18 اسفند‌ما‌ه در دهمين همايش استانی «اقتدار ملی در پرتو ولايت» در زنجان‌ اظهار كرد: يكی از اقدامات دفتر پژوهش‌های فرهنگی، گفتمان‎سازی در راستای عناوينی است كه مقام معظم رهبری با اين هدف وارد ادبيات دينی می‌كنند و واژه‌هايی كه با مفاهيم خاص طرح شده و بار فرهنگی به خود اختصاص می‌دهند، بايد در قلوب مردم جامعه نفوذ و با اين نفوذ تبديل به فرهنگ شوند كه لازمه اين امر، فهم خوب واژه‌ها به‌ويژه توسط نخبگان است.

وی در خصوص معنای اقتدار ملی، گفت: برای فهم دقيق اين كلمه بايد توجه داشت كه در يك دنيای رقابتی به‌سر می‌بريم كه همه جوامع به‌دنبال گسترش توانايی خود برای تحقق اهداف مرود نظرشان هستند، لذا نيازمند قدرت برای نايل آمدن به اهداف خود به‌ويژه در حوزه ملی هستند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با تأكيد بر اين‌كه از طريق تحميل اراده خود بر ديگران است كه می‌توان امنيت ملی را حفظ و گسترش داد، تصريح كرد: اگر كشوری نتواند اراده خود را تحميل كند، يعنی صاحب اين قدرت نيست و بايد توجه داشت كه در دنيای امروز سرمايه اجتماعی، توليد علم، اقتصاد پيشرفته و تكنولوژی برتر نظامی، چهار مؤلفه مهم قدرت يك كشور محسوب می‌شوند.

حجت‌الاسلام ‌ اشكوری در مورد سرمايه اجتماعی نيز اظهار كرد: سرمايه اجتماعی يعنی فعاليت همه‌جانبه همراه با عواطف و احساسات برای رسيدن به مطلوب، كه نمونه‌های بسياری از آن را در كشور، شاهد بوديم كه نمونه بارز آن پيروزی امام خمينی(ره) در مقابل شاه مخلوعی بود كه از نظر امكانات تحت كنترل به هيچ عنوان قابل مقايسه نبودند، ولی امام راحل(ره) فقط با پشتوانه سرمايه اجتماعی خود به پيروزی رسيدند.

وی خاطرنشان كرد: برای شناخت دقيق اقتدار ملی بايد الگو و ايدئولوژی آن را شناخت كه در اقتدار ملی ايران، الگوی ما اميرالمؤمنين(ع)، امام حسين(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) هستند كه اين ايدئولوژی، يك ايدئولوژی عقلانی است، به همين دليل به‌راحتی در دل‌های آزادی‌خواهان نفوذ می‎كند.

در ادامه اين نشست حجت‌الاسلام و المسلمين علی خاتمی، نماينده ولی ‎فقيه در استان زنجان، گفت: اطاعت از ولی ‌فقيه به‌دليل هم‌سو بودن با امر الهی، يك اطاعت قدسی است.

حجت‌الاسلام ‌خاتمی اظهار كرد: حاكميت و ولايت در تمام ابعاد آن متعلق به خداوند است و اعمال ولايت تشريعی خداوند در رفتار مؤمنان تجلی پيدا می‌كند كه تفسير و تبيين اين مسئله در قالب عبادت، سياست و اجتماع مديريت بر عهده پيامبر بزرگوار(ص) واگذار شده است.

وی افزود: هر كس‌كه می‌خواهد مورد پذيرش الهی قرار گيرد، بايد از اين دستورات تبعيت كند و اين ولايت پس از پيامبر اكرم(ص) به معصومين(ع) و در زمان غيبت بر عهده ولی ‌فقيه است.

امام ‌جمعه زنجان گفت: ولی ‌فقيه عادل، جامع‌الشرايط و دارای اختيار تام در امور است و همين امر موجب حق اعمال ولايت در وی می‌شود كه اين حق از جانب امام معصوم(ع)، پيامبر اكرم(ص) و در نهايت خداوند می‌باشد.

امام جمعه زنجان، با اشاره به انواع رهبری جوامع در دنيا، خاطرنشان كرد: در دين اسلام، اطاعت از دستورات كسی كه در رأس امور قرار می‌گيرد يك نوع قداست نيز دارد، لذا در جوامع اسلامی علاوه بر تبعيت خشك نظم اجتماعی، يك نوع عاطفه معنوی در اين جوامع ايجاد می‌شود كه نمونه بارز آن را در نظام 34 ساله جمهوری اسلامی ايران شاهد هستيم.

 

نماينده ولی‌فقيه در استان زنجان با تأكيد بر اين‌كه دلايل بقای انقلاب اسلامی همان دلايل ايجاد انقلاب است، تصريح كرد: هدايت رهبری، حضور مردم در صحنه و بصيرت در امور، دلايل عمده پيروزی و استقرار انقلاب اسلامی ايران است.

حجت‌الاسلام و المسلمين خاتمی در خصوص توطئه‌های دشمن برای بر هم زدن اتحاد داخلی، تأكيد كرد: آن‌قدر كه دشمن در جنگ تحميلی برای شكستن نظام مقدس ايران اسلامی هزينه كرد، در حال حاضر بيش از اين مقدار را برای برهم زدن اتحاد داخلی از طريق قوميت‎های مختلف كرده است، لذا از كنار لطيفه‌های به ظاهر خنده‌دار كه برای اقوام مختلف گفته می‌شود ساده نگذريم، زيرا يك پشتوانه قوی ضداتحاد ملی در پشت اين لطايف نهفته است.

وی در خصوص پيشينه اين تحريكات، گفت: تحريك اقوام مختلف داخل كشور از جمله اقدامات دشمنان از همان ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی بود و برای هر كدام به تنهايی برای براندازی يك انقلاب كافی بود، ولی با قدرت و اقتدار ولی‌فقيه و حضور مردم بصير همه توطئه‌های دشمن نقش برآب شد.

امام‌ جمعه زنجان تصريح كرد: با توجه به اينكه رهبری قدسی نياز به دستور ندارد، ملت مؤمن با جان و دل در صحنه حاضر می‌شوند و اين حضور مهم‌ترين عامل پيروزی حتی بر دشمنان تا بن دندان مسلح می‌شود.

در اين همايش، حجت‎الاسلام علی باقری، مديركل اوقاف و امور خيريه استان زنجان نيز با اشاره به مهم‌ترين شاخص‌های انقلاب اسلامی، گفت: عدالت‌محوری، مهم‌ترين اصل حركت الهی است كه بسيار مورد توجه امام خمينی(ره) در انقلاب اسلامی ايران بود.

حجت‎الاسلام ‌باقری اظهار كرد: انقلاب اسلامی كه ميراث معماركبير انقلاب است، دارای چند شاخصه مهم است كه از آن جمله می‌توان به دفاع از حق و ايستادگی در برابر زياده‌خواهی عام به‌ويژه نظام سلطه، استقرار نظام ولايی در ساختار سياسی كشور، مردم‌سالاری دينی با ايجاد باورپذيری اداره كشور به‌وسيله مردم و همچنين عدالت‌محوری كه محوری‎ترين اصل حركت الهی می‎باشد، اشاره كرد.

وی در پايان خاطر‌نشان كرد: به عنوان سربازان حكومت اسلامی وظيفه حفظ استقلال ملی و عزت سياسی مبتنی بر حكمت و مصلحت را بااقتدار بايد داشته باشيم.

منبع:ایکنا

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.