پ
پ

 

 

حجت الاسلام محمدی:

وقف، يكی از دلايل پيشرفت تمدن اسلام و انقلاب ايران است

وقف، يكی از دلايل پيشرفت تمدن اسلام و همچنين انقلاب اسلامی ايران بوده است؛ چراكه اين حركت ها در ابتدا، در مساجد كه جزو موقوفات هستند، آغاز به كار كردند.

عصر روز گذشته، دوازدهم ارديبهشت ماه، حجت الاسلام علی محمدی، سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه كشور، در همايش روحانيون استان زنجان، با تبريك فرارسيدن سالروز ولادت حضرت فاطمه(س)، گفت: حضرت زهرا(س) بزرگ شخصيتی است كه اگر معرفی پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) از ايشان نبود، هيچ گاه توان درك شخصيت ايشان برای ما وجود نداشت.

وی افزود: رفتار محترمانه پيامبر اكرم(ص) با فاطمه زهرا(س) و استفاده از تعابير بلندی همچون «بهجت قلبی» در خصوص ايشان، نشان دهنده اين واقعيت است كه عالم هستی به آبرو و احترام اين بانوی بزرگ خلق شده است.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه كشور، با اشاره به فرارسيدن سالروز شهادت آيت الله مطهری و روز معلم، ابراز كرد: علماء و روحانيون جزو معلمان و پيشكسوتان تعليم و تربيت جامعه هستند و اين يكی از افتخارات روحانيت به شمار می رود.

حجت الاسلام محمدی تصريح كرد: همان طور كه امام صادق(ع) فرمودند:«كسی كه عالم به زمان خود باشد، هيچ گاه در مقابل حوادث، دچار غفلت و خسارت نمی شود»، شهيد مطهری نيز عالم به زمان خود بوده و مصداق كامل اين فرمايش امام صادق(ع) به شمار می رود.

وی، با تأكيد بر اين كه در زمان نادرشاه، رضاخان و محمدرضاخان، دشمنان در راستای گرفتن پشتوانه اقتصادی دين، قرآن كريم و حوزه های علميه كه همان «وقف» بود، برنامه ريزی كرده و به اين حكم الهی تاختند، اظهار كرد: هوشياری مردم و روحانيت در آن زمان جلوی اين نقشه دشمن را گرفت و پس از آن نيز زمانی كه انقلاب اسلامی ثابت كرد كه می شود حكومتی بر اساس دين و احكام الهی به وجود آورد، علماء و روحانيون وظيفه خود را در حفظ و گسترش اين انقلاب شناختند و تاكنون بر تلاش های خود ادامه داده اند.

اين مقام مسئول خاطرنشان كرد: امسال نيز كه از سوی مقام معظم رهبری، سال «حماسه سياسی و حماسه اقتصادی» نامگزاری شده است، وظيفه علماء سنگين تر بوده و بايد در راستای دعوت مردم به حضور در انتخابات رياست جمهوری كه حافظ منافع ملی، آبروی نظام و مظهر اقتدار ملت است، بكوشند.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه كشور، با اشاره به اين كه عده ای با سياه نمايی خدمات انقلاب را زير سؤال ببرند، عنوان كرد: خوشبختانه خدمات انقلاب اسلامی ايران به قدری چشمگير بوده است كه دشمنان نيز به آن اعتراف كرده و اين نشان از موفقيت جمهوری اسلامی دارد.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: اين فعاليت های دشمنان پس از فتنه سال 88 شدت گرفته و فتنه گران سعی دارند كه مردم را از نظام دلسرد كنند اما علماء و روحانيون نقش دلگرم كننده ای برای مردم ايفا كرده و افق روشن انقلاب را به آنان نشان خواهند داد.

وی، با اشاره به اين كه خداوند متعال پس از محاصره شعب ابی طالب، فتح مكه را به پيامبر اكرم(ص) هديه داد، ابراز كرد: تبيين مباحثی همچون صرفه جويی، قناعت، پرهيز از مصرف اجناس خارجی و تذكر به توليدكنندگان در راستای توليد بهتر، از جمله وظايف روحانيت برای عبور از تحريم های اقتصادی است.

نماينده ولی فقيه و رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه اذعان كرد: وقف، يكی از دلايل پيشرفت تمدن اسلام و همچنين انقلاب اسلامی ايران بوده است؛ چراكه اين حركت ها در ابتدا، در مساجد كه جزو موقوفات هستند، آغاز به كار كردند.

اين مقام مسئول، با تأكيد بر اين كه بيش از 75 درصد از جمعيت 23 هزار نفری كه مورد نظر سنجی اين سازمان قرار گرفته بودند، با احكام وقف آشنا نبودند، خاطرنشان كرد: اين واقعيت را بايد بيان كرد كه هيچ كس به اندازه طلاب و روحانيون، مديون وقف نيست و بايد اين احكام توسط آنان در بين مردم تبليغ شود.

در ادامه اين مراسم، حجت الاسلام والمسلمين علی خاتمی، امام جمعه زنجان، با تأكيد بر اين كه استان زنجان ظرفيت بالايی در تربيت طلاب و روحانيون را داراست، گفت: در حال حاضر بيش از هزار نفر از علمای زنجان در قم حضور داشته و 900 طلبه نيز در حوزه های علميه زنجان، قيدار، ابهر و هيدج مشغول به تحصيل هستند.

وی افزود: كمبود امكانات در حوزه های علميه و به ويژه حوزه های علميه خواهران زنجان، سبب شده است كه بسياری از علاقمندان موفق به حضور در دوره های اين مراكز نشوند.

امام جمعه زنجان، با اشاره به اين كه حضور مردم زنجان در صحنه های مختلفی همچون دفاع مقدس و انتخابات، بسيار بالاست، عنوان كرد: اميدواريم با مهيا بودن اين عرصه برای علماء و روحانيون استان، پيرو فرمايشات مقام معظم رهبری در سال جديد، بتوانيم حماسه سياسی و اقتصادی را به خوبی به نتيجه برسانيم.

حجت الاسلام والمسلمين خاتمی تصريح كرد: خوشبختانه در استان زنجان گام های بلندی در راستای ترويج فرهنگ قرآن كريم برداشته شده است و علماء به عنوان سربازان ولايت، نقش بسزايی در ايجاد اين حماسه بر عهده دارند.

حجت الاسلام علی باقری، مديركل اوقاف و امور خيريه استان زنجان نيز در ادامه اين جلسه اظهار كرد: با توجه به ظرفيت بالايی كه در حوزه علميه زنجان وجود دارد، اميدواريم فرهنگ وقف بيش از پيش ترويج و تبليغ شود.

وی در پايان يادآور شد: متأسفانه فرهنگ سازی در حوزه وقف كمتر مورد توجه اهل فرهنگ و دانش قرار گرفته و اميدواريم علماء با بيان آثار و بركات موقوفات، اين فرهنگ در جامعه جاری شود.

منبع: ایکنا زنجان

 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.