پ
پ

بهره برداری از بزرگترین مرکزتولید منابع ژنی گوسفند افشاری کشور در زنجان

طی مراسمی و به مناسبت هفته دولت و با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف کشور، از بزرگترین مرکز تولید منابع ژنی گوسفند افشاری کشور بهره برداری شد.

با تثبیت ژن چند قلوزایی در نژاد افشاری، زمان بلوغ از 18ماه به هفت ماه و تعداد زایش نیز 2 تا پنج برابر شده، علاوه بر این افزایش سرعت رشد، افزایش کیفیت پشم وکاهش حجم دنبه از دیگر مزیت های این اصلاح ژنتیکی به شمار می رود.
ورود این نژاد به بازارهای استان و ایران، باعث افزایش بهره وری و تعداد بره زایی در گله ها شده است.
مدیرعامل مجتمع مصباح در این مراسم گفت: حرکت به سمت تولید داخلی و رونق اقتصاد مقاومتی ایجاد اشتغال برای جوانان و تولید محصول استاندارد و قابل عرضه به بازار تقاضا از جمله اهداف این موسسه به شمار می‌رود.
محمد آسیابی افزود: بومی‌سازی ژن چند قلو زا در گوسفند های نژاد افشاری سال ۸۴ در دانشگاه زنجان کلید خورد و سال ۹۰ این پروژه عظیم علمی به نتیجه رسید.
مدیرعامل مجتمع مصباح بیان داشت: با رسیدن به این علم در استان زنجان ایران جزو شش کشور دارای علم چندقلوزایی در گوسفندان است.
وی اظهار کرد: در پروژه جدید این موسسه در صورت حمایت ۲۰ میلیارد ریالی سرمایه‌گذاران، طی دو سال یک هزار راس گوسفند، به گله 6 هزار راسی تبدیل خواهد شد.
آسیابی تاکید کرد: این پروژه در راستای خودکفایی کشور در تامین گوشت گوسفندی تاثیر بالایی دارد و نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری است.
دامداری این موسسه در بخش اصلاح ژنتیکی و پروار بندی در کشور، موفقیت بزرگی کسب کرده است و برای اولین بار در ایران و با کمک دانشگاه زنجان، جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان موفق به اصلاح گوسفندان نژاد افشاری و انتقال ژن چندقلوزایی به این نژاد شده است.

=============

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.