پ
پ

در این نشست اصحاب رسانه ضمن بازدید از شبستان‌های مختلف از جمله مسجد قدیمی حسینیه اعظم زنجان، شبستان حضرت زهرا (س) و … در جریان تاریخچه ساخت این مسجد قرار گرفتند.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان در این بازدید ضمن اشاره به تاریخچه حسینیه اعظم زنجان گفت: این مسجد بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال قدمت دارد و آخرین بار در دهه ۴۰ بازسازی شده است.

مجتبی شهامی با اشاره به اینکه شبستان فعلی قبلا حیات و تکیه حسینیه بوده در قدیم پارچه بزرگی را آماده کرده و عزاداری‌ها در آن خیمه برگزار می‌‌کردند، اضافه کرد: همچنین در آن زمان یک علم در عزاداری‌ها استفاده می‌شد که اشاره به علمداری حضرت ابوالفضل (ع) داشت.

وی با اشاره به اینکه در طول سالیان حسینیه اعظم زنجان توسعه پیدا کرده است، افزود: تاکنون بیش از ۸۰ باب منزل با نذورات مردمی تملک شده است.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان همچنین به برنامه‌های فرهنگی حسینیه اعظم زنجان اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته 117 برنامه فرهنگی در حسینیه اعظم زنجان به صورت مستقل و مشارکتی برگزار شده است.

*اجرای طرح اسکان در منزل

رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان نیز در این بازدید با اشاره به اینکه امسال نیز مطابق سنوات گذشته برنامه‌ریزی کاملی برای برگزاری هرچه بهتر مراسم هشتم محرم اندیشیده شده است، اظهار کرد: هر سال در حدود 500 هزار نفر در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.

محمدجواد غم‌پرور به برگزاری مراسم عزاداری به مدت 13 روز از اول محرم در حسینیه اعظم زنجان اشاره کرد و گفت: آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله خاتمی امام جمعه زنجان و آیت‌الله دولابی نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری به عنوان سخنرانان این مراسم در برخی از شب‌ها حضور خواهند داشت.

وی در ادامه به سایر برنامه‌های جانبی حسینیه اعظم زنجان اشاره کرد و افزود: مراسم شیرخوارگان حسینی و نماز ظهر عاشورا هم از دیگر برنامه‌های این ایام است.

رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه امسال نیز به منظور سهولت در حضور زائران در مراسم نسبت به اسکان آنها اقدام می‌شود، تصریح کرد: سال گذشته 7 هزار نفر اسکان داده شد و امسال نیز به دنبال اسکان حتی بیش از این تعداد البته با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی هستیم که البته از سنوات گذشته طرح اسکان در منزل نیز آغاز شده است که برخی از همشهریان نسبت به اسکان زائران اقدام کردند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته حسینیه اعظم زنجان نذر نیابتی 500 نفر از استان‌های دیگر و 400 نفر از استان زنجان را ادا کرد، گفت: امسال نیز این طرح در حسینیه اعظم زنجان اجرایی می‌شود.

غم‌پرور همچنین درباره هزینه‌کرد نذورات در حسینیه اعظم زنجان نیز گفت: سال قبل ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نذورات در حسینیه جمع‌آوری شد که سرفصل هزینه‌کرد آن کاملا مشخص بوده و با نظارت اوقاف انجام می‌شود.

رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان همچنین درباره دریافتی مداحان نیز گفت: دریافتی مداحان حسینیه اعظم زنجان نسبت به سایر محافل عزاداری بسیار پایین است و بهتر است بگوییم آنها دلی کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دریافتی مداحان حسینیه اعظم زنجان بسیار ناچیز است، گفت: در واقع دریافتی این اشخاص بیشتر جنبه تبرکی دارد.

مسؤول موسسه مصباح حسینیه اعظم زنجان نیز در این بازدید با اشاره به تأسیس موسسه کشت و صنعت مصباح گفت: این مجموعه تحت مالکیت و زیر نظر حسینیه اعظم زنجان با هدف کمک در بخش تولید و ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار و کسب درآمد به منظور انجام برنامه‌های فرهنگی و مذهبی و عام‌المنفعه و ارائه خدمات به هموطنان آغاز به کار کرده است.

محمد آسیابی با اشاره به بخشی از فعالیت‌های این مجموعه افزود: بخش دامداری گوسفند داشتی مؤسسه مصباح با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، باغ سیب در ۱۲ هکتار از اراضی با فعالیت باغ سیب با نهال‌های پایه کوتاه، بخش زراعت و کشاورزی ۳۰ هکتار از اراضی موجود به سیستم آبیاری بارانی مجهز گشته و زیر کشت آبی، بخش تولید نهال نهالستان مؤسسه مصباح حسینیه اعظم زنجان از جمله بخش‌های فعال در این موسسه است.

وی تصریح کرد: با توجه به رشد جمعیت کشور در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولین نظام اسلامی ایجاد شغل و تولید محصولات غذایی، خوراکی و قطع وابستگی به واردات در این بخش است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.