پ
پ

 

حجت الاسلام دهنوی:

روش الگويی، يكی از برترين شيوه های تربيت دينی است

گروه اجتماعی: روش الگويی يكی از اين نمونه های تربيت دينی است كه پدر و مادر با انجام رفتار مورد نظر خويش به نحو احسن و شايسته به شكل غير مستقيم كودك را به اين راه متمايل خواهند ساخته و در اين ميان نبايد از نقش بی بديل مادر غفلت ورزيد.

حجت الاسلام حسين دهنوی، كارشناس مسائل دينی

 عصر روز گذشته، دوازدهم ارديبهشت ماه، حجت الاسلام حسين دهنوی، كارشناس مسائل دينی، در نشست پيوند آسمانی با محوريت «نقش مادران در تربيت دينی فرزندان عصر ظهور» كه در حسينيه اعظم زنجان برگزار شد، اظهار كرد: تربيت دينی فرزندان قبل از انعقاد نطفه شكل گرفته و عواملی همچون لقمه، وضو و طهارت جسم و روح، انديشه پاك، از عناصر مؤثر در شكل گيری صحيح آن است.

وی ادامه داد: دختران بايد مراقب ارتباطات عاطفی خويش قبل از ازدواج باشند چرا كه در صورت اشتباه، نه تنها زندگی خويش بلكه فرزندان را نيز به مخاطره می اندازند؛ بنابراين ازداواج صحيح عامل بسيار مؤثری در تربيت فرزندان متدين است.

اين كارشناس مذهبی، با بيان اين كه بسياری بر اين امر واقف هستند كه هر شخص بايد با همتای خويش ازدواج كند اما متأسفانه به آن عمل نمی كنند، تصريح كرد: همين عامل منجر به سردی روابط پس از ازدواج شده و در نهايت جدايی و مشكلات پس از آن را در پی خواهد داشت.

حجت الاسلام دهنوی، به نقش پدر و مادر در دوران بارداری اشاره كرد و گفت: لقمه حلال و ايجاد آرامش در همسر از وظايف پدر بوده و مادر می بايست مراقب نگاه خويش بوده، هر فيلم و صحنه ای را مشاهده نكند و از تبادل واژگان زشت و ناپسند در ميان يكديگر اجتناب كنند.

وی خاطرنشان كرد: بنا بر روايات وارد از اهل بيت(ع) تربيت دينی فرزند از سه سالگی آغاز شده و به مراتب بالا رفتن سن وی بايد قبله، نماز و وضو را آموزش داد اما نبايد افراط يا تفريط كرد كه در اين صورت فرزندان تمايلی به حركت در اين مسير نخواهند داشت.

اين كارشناس مسائل دينی، به معرفی برترين روش های تربيت دينی پرداخت و گفت: روش الگويی يكی از اين نمونه هاست كه پدر و مادر با انجام رفتار مورد نظر خويش به نحو احسن و شايسته به شكل غير مستقيم كودك را به اين راه متمايل خواهند ساخته و در اين ميان نبايد از نقش بی بديل مادر غفلت ورزيد.

حجت الاسلام دهنوی، تشويق را يكی ديگر از عناصر مؤثر در تربيت دينی فرزندان عنوان كرد و افزود: اين نوع واكنش رفتاری بی ترديد نقش به سزايی در هدايت كودك در مسير دلخواه پدر ومادر داشته و آموزه های دينی را در ذهن كودك ماندگار می كند.

وی، با بيان اين كه تلقين به نفس می تواند كودك را در مسير تربيت دينی چند گام به پيش راند، بيان كرد: برای نمونه وقتی پدر ومادر با صدای بلند از خداوند متعال به دليل اقامه نماز اول وقت سپاسگزاری می كنند به شكل غير مستقيم او را به ادامه اين كار مصمم می كنند.

حجت الاسلام دهنوی در پايان، شيوه تداعی معانی و القاء غير مستقيم را از عناصر مهم در تربيت دينی فرزندان برشمرد و يادآور شد: بايد عبادت كودكان با خاطرات خوش همراه باشد تا در شادی های خويش نيز ياد اين خاطه خوشايند بيافتند.

منبع:ایکنا زنجان

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.