پ
پ

مصباح: مداح چگونه می‌تواند در تبیین ولایت سیدالشهدا مؤثر باشد؟

حاج اصغر گنج‌خانلو: مداح در واقع ریزه‌خوار سفره روحانیت است. مداح باید سعی کند مطالعاتش را زیاد کند تا بتواند برای مستضعفان امروز که اکثریت افراد باسوادی هستند، مداحی مطلوبی داشته باشد و نقش ولایت را تبیین کند. همچنین مداح می‌تواند با الگو گرفتن از مداحان گذشته و با تلاش و از کمک گرفتن از سیدالشهدا، در جهت تبیین نقش ولایت مؤثر باشد. بخصوص در ایام محرم سعی کنیم که سیدالشهدا و ولایت را در قلب و دل جوانان حک کنیم و هدف امام حسین(ع) را که اصلاح امت جدش بود تبیین نماید.

مصباح: مقام معظم رهبری به بصیرت تاکید نموده‌اند، نقش بصیرت در مجالس سیدالشهدا چیست؟

حاج اصغر گنج‌خانلو: اگر انسانها ژرف‌نگر باشند پیروز خواهند بود. اگر توجه کنیم سیدالشهدا را یهودیان به شهادت نرساندند بلکه مسلمانانی بودند که حتی نماز هم می‌خواندند اما این نمازشان بدون بصیرت بود و این بود که سیدالشهدا را به شهادت رساندند. این بصیرت بود که رزمندگان و بسیجیان را در 8 سال دفاع مقدس به پیروزی رساند و همانطور که می‌دانید یکی از ویژگیهای حضرت ابوالفضل داشتن بصیرت بوده است. امام حسین راجع به حضرت ابوالفضل فرمودند: «که ابوالفضل العباس نافذالبصیره هستند». حضرت ابوالفضل با امان‌نامه و یا تشنه ماندنش در کنار نهر به خاطر بصیرت بوده است، و گرنه با تشنه ماندن حضرت ابوالفضل لشکر امام حسین(ع) پیروز نخواهد شد. حضرت ابوالفضل به خاطر بصیرتش به مقامی رسیده بودند که فرزند امام سجاد در مقابلش و به احترامش از جا بر می خواست. کربلا 72 تن شهید دارد اما مقام حضرت ابوالفضل از همه شهدا بالاتر است و به عنوان دومین شهید کربلا مطرح است، به خاطر بصیرتش است.

مصباح: معنای پیرغلام از نظر شما چیست؟

حاج اصغر گنج‌خانلو: پیرغلام کسی است که عمري در خدمت امام حسین (ع) مداحی کرده و در این راه ثابت قدم بوده است و با آبرو و عزت نفس زندگی مي‌کند.

مصباح: آیا خاطره‌ای از شهدای حسینیه که همرزمان شما بودند بیان می‌کنید؟

حاج اصغر گنج‌خانلو: در موقعیت شهید اجاقلو، شهید مهدی رضایی و ابوالفضل خداوردی با هم بودیم و این شهدا به مداحی بنده بخصوص به مداحی راجع به حضرت ابوالفضل علاقه خاصی داشتند و بنده برای آنها مداحی می‌کردم. ابوالفضل خداوردی خیلی علاقه‌مند به این مداحی بود و در آخر هم همانند حضرت ابوالفضل به شهادت رسید.

مصباح: در یک جمله حضرت امام راحل را وصف کنید؟

حاج اصغر گنج‌خانلو: بنده کوچکتر از آن هستم که حضرت امام را وصف کنم، حدود 38 سال قبل در زندان شعری را در وصف امام خواندم و به خاطر آن شعر دندانهایم را شکستند باز هم همان شعر را می‌خوانم.

آزاده یعنی شیردل و شیرصفات        ره برده به عشق تا به اعلی درجات

در زیر شکنجه‌ي ستمگر، می‌گفت          بر ایده و افکار خمینی صلوات

مصباح: با توجه به اینکه زنجان پایتخت شور و شعور حسینی نامیده شده است و بزرگترین تجمع شیعیان جهان در هشتم محرم در زنجان برگزار می‌شود چگونه می‌توانیم شور و شعور حسینی را توأمان نشان دهیم؟

حاج اصغر گنج‌خانلو: از خداوند توفیق و از امام زمان(عج) مدد می‌خواهیم و سعی کنیم در  عمل شور و شعور حسینی را نشان دهیم تا کشورهای خارجی عمل شیعیان را شاهد باشند. آنها پس از تحقیقات راجع به اینکه چه عاملی موجب می‌شود همه شیعیان از کرد و فارسی و عرب و … با هم باشند به این نتیجه رسیده اند که شیعیان امام حسین را دارند. ما باید سعی کنیم که امام حسین(ع) را الگو قرار دهیم. امام حسین به خواندن قرآن و اقامه نماز اهمیت می‌دادند ما نیز باید به نماز و قرآن اهمیت دهیم و از ائمه اطهار نیز کمک بخواهیم.

مصباح: حرف دل شما به امام حسین(ع) چیست؟

حاج اصغر گنج‌خانلو: بدون تعارف می‌گویم ملت ایران ملت بزرگواری است. از سیدالشهدا می‌خواهم این ملت در آسایش و سلامتی باشند. از بلایای طبیعی و از شر ابرقدرتان در امان باشند و اینکه ظهور آقا امام زمان را از خدا می‌خواهم و همچنین از خدا می‌خواهم سایه مقام معظم رهبری تا ظهور آقا امام زمان مستدام بدارد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.