پ
پ

خودسازی فلسفه کلی ماه مبارک رمضان است
حجت الاسلام سرابی گفت: خودسازی نهایی ترین فلسفه ماه مبارک رمضان است.
حجت الاسلام سرابی شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در جمع روزه داران زنجانی اظهار کرد: مساله سوریه و مقاومت باید فارغ از مسائل سیاسی و مسائل جناحی در نظر گرفته شود. او اضافه کرد: مسئله سوریه و کمک به این کشور هزینه نیست سرمایه گذاری است، چرا که یکی از مسائل مهمی که درباره سوریه و جبهه مقاومت و مدافعان حرم باید در نظر گرفت این است که آنان انگار به جای ما جنگ می کنند.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به عرق مذهبی خواستار کمک مالی روزه داران به مدافعین حرم شد.
وی در ادامه با اشاره به ناگفته هایی در خصوص شب قدر اضافه کرد: از این شب به عنوان شب با برکت یاد شده است، اما باید ببینیم چه اتفاقاتی در این شب رخ داده که قران از آن با عنوان لیله مبارکه یاد میکند.
حجت الاسلام سرابی با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) همواره شب بیست و سوم با فرزندان عزیز خود اقدام به شب زنده داری می کردند، بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) نیز تاکید بسیاری بر شب زنده داری شب بیست و سوم داشته اند، البته همه شب ها پربرکت هستند، اما بر احیای این شب تاکید بسیاری شده است.
وی در ادامه با اشاره به دلایل اهمیت شب های قدر تصریح کرد: باید ببینیم آیا اهمیت شب های قدر فقط به خاطر نزول قرآن است یا نه موضوع دیگری نیز دخیل بوده است.
وی با اشاره به اینکه خودسازی فلسفه کلی ماه مبارک رمضان است، تصریح کرد: ماه مبارک رمضان بر اساس روایات سه فلسفه برجسته دارد، که نخستین آن این است که وقتی روزه می گیرید به ارتقاء معرفتی خود کمک می کنید.
حجت الاسلام سرابی با اشاره به اینکه پرخوری نور معرفت را در وجود انسان خاموش می کند، گفت: آنچه از روایات فهمیده میشود این است که انسان با گرسنه ماندن بهتر می تواند از عقل خود استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه دستاورد دوم ماه مبارک رمضان این است که انسان گرسنه می ماند و میفهمد که در جامعه یک عده گرسنه هستند که انسان می تواند به آنها کمک کند، اضافه کرد: روزه داری به انسان فهم بیشتر و عاطفه پررنگ تر می دهد.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه روزه داری به معنای درک نیازمندان و کمک به آنها است، گفت: اینکه انسان از دور شاهد نیازمندی کسی باشد و کاری انجام ندهد، کفایت نمیکند؛ بلکه باید وارد گود شده و به او کمک نیز کرده و خودش را جای فقیر قرار دهد.
او افزود : در روایات از ماهمبارک با عنوان شهر المواسات یاد شده که این وظیفه ما را در قبال افراد مستمند در این ایام سنگین تر میکند.
وی با اشاره به اینکه سومین دستاورد ماه مبارک رمضان نیز پررنگ تر شدن صبر انسان است، تصریح کرد: صبر یعنی اینکه انسان در برابر شهوات مقابله کرده و صبر پیشه می کند و انسان با روزه گرفتن برای مقاومت در برابر گناه تمرین می کند.
حجت الاسلام سرابی با اشاره به اینکه عصاره ماه رمضان 10 شب آخر و عصاره این شب نیز شب های قدر است، اضافه کرد: بهترین عملی که انسان در شب قدر انجام می دهد این است که علم خود را افزایش دهد.
وی با اشاره به اینکه همه مشقت ها برای افزایش معرفت انسان است، گفت: باید معرفت خود را در خصوص دین افزایش دهیم و به عنوان ملعبه ای دین را بر اساس سود و زیان خود تفسیر نکنیم.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای افزایش معرفت است، اضافه کرد: شب های قدر با اتصال به ذات احدیت این معرفت حاصل می شود.
وی با بیان اینکه شب قدر فرصتی است که انسان قلبا خداوند را بخواهد بیان کرد: بر اساس گفته بزرگان اخلاق باید در شب قدر خود را سبک کنیم. و این مهم ممکن نیست مگر از راه اتصال به ذات اخدیت از طریق استغفار و دعا…
حجت الاسلام سرابی بااشاره به اینکه شب قدر فرصتی برای گذشت از خطاهای دیگران است، گفت: اگر انسان رحم و گذشت کند، بر او نیز زحم خواهد شد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.