پ
پ

 

رهایی از غم

(کربلا دروازه ای برای برون رفت از افسردگی)

یکی از علل اصلی افسردگی، حس تنهایی و بی کسی است، اگر کسی احساس کند که صاحب دارد و خدا ولی اوست، دیگر دچار افسردگی نخواهد شد: أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون(یونس / 62)

رمز اینکه حضرت ابا عبدالله در کربلا دچار افسردگی و نارضایتی نبودند این بود که دست خدا را همراه خود می دیدند؛ فرق ما و اولیا الهی اینست که آن ها با خدای حاضر زندگی می کنند ولی ما با خدای غائب!

یکی دیگر از عوامل افسردگی و غم های منفی، آزردن و شکستن دل دیگران است، ائمه اطهار ع در ضمن روایات خود بسیار از این امور نهی کرده اند و ما را متوجه عواقب آن ساخته اند:

در روایتی از رسول الله ص نقل شده: هر كه اندوهناك كند مؤمنى را سپس همه دنيا را به او بدهد جبرانش نباشد و ثوابى بدان ندارد. (بحارالانوار،ج72، ص150)

شاد کردن دل مومن تنها با جک گفتن نیست، بلکه برطرف کردن مشکل آن شخص مومن است که حقیقتا شادی را وارد دل او کرده و طبق روایت فوق به دنبال آن باعث شادی اهل بیت ع و رسول الله ص و خوشنودی خدا می گردد.

در حقیقت، دنیا محل بازگشت اعمال انسان هاست، و هرکس نتیجه اعمالش را در این دنیا خواهد دید؛ از رسول خدا ص روایت است که : روزی به ناگهان گرگی ، کودکِ زنی را به دندان گرفت و برد، زن تکه نانی به دست داشت و متحیر شاهد این صحنه بود که سائلی آمد و تکه نان او را درخواست کرد، زن تکه نان را به او داد و در همان موقع گرگ نیز بچه او را زمین گذاشت و رفت، در همین هنگام زن صدایی شنید که می گفت: فَسَمِعَتْ قَائِلًا يَقُولُ وَ هِيَ لَا تَرَاهُ خُذِي‏ اللُّقْمَةَ بِلُقْمَةٍ ، لقمه ای دادی و لقمه ای گرفتی! (مستدرک الوسائل، ج7،ص 153)

نوشته : مصطفی امینی خواه

💢 برای مطالعه متن کامل ، به آدرس زیر در کانال مدیا مراجعه فرمایید.

https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/336
https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/341

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.