پ
پ

حجت‌الاسلام دوست‌علی محمدی، كارشناس و مشاور مذهبی حسينيه اعظم زنجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه زنجان، با تأكيد بر اين‌كه در بسياری از موارد، نگاه افراد جامعه به امام حسين(ع)، در محدوده عزاداری و حضور در هيئت‌های مذهبی قرار می‌گيرد، گفت: اين امر كه از زمان تولد يك فرد مسلمان تا زمانی كه به بلوغ فكری برسد، عزاداری برای امام حسين(ع) برای او به‌‌عنوان زمينه برقراری ارتباط با ايشان مطرح است، نبايد در مقابل كسب اطلاعات از زندگی اين امام معصوم قرار گيرد.

وی افزود: بيان احساسات و عواطف نسبت به امام حسين(ع) و وقايعی كه در كربلا بر ايشان و خاندان مطهرشان گذشت، شور و هيجانی در افراد ايجاد می‌كند كه می‌توان از هيئت‌ها به‌عنوان آخرين پل ارتباط با اهل بيت(ع) و شناخت خدا نام برد؛ اما اين شور و هيجان بايد با تعقل و منطق همراه شود تا به سبك زندگی حسينی نزديك شويم.

 

كارشناس و مشاور مذهبی حسينيه اعظم زنجان با تأكيد بر اين‌كه مبلغان دينی بايد مذهب را همراه با عقلانيت تشريح كنند، ابراز كرد: جوان و نوجوان هيئتی، بايد بداند كه دليل حضور او در هيئت، در كنار شور و هيجان حسينی، شعور حسينی نيز هست و همچنين بداند که انتظار امام حسين(ع) از حضور او در مجالس عزاداری چيست.

 

انحرافات هیئت‌های مذهبی، با اخلاق اسلامی منافات دارد

 

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اين‌كه هيئت بايد محل تشريح قيام و سيره امام حسين(ع) باشد، اظهار كرد: امام حسين(ع) در جهاد اصغر و اكبر، علی اكبر و علی اصغر خود را فدا كردند؛ اكنون ما بايد از خود سؤال كنيم كه ما در عرصه جهاد اكبر چه كرده‌ايم.

 

وی تصريح كرد: شخصيت امام حسين(ع) در دوران كودكی، شبيه‌ترين شخصيت‌ها به كودكی پيامبر اكرم(ص) بود و حيای ايشان به اندازه‌ای فراوان بود كه حتی به تعويض پيراهن خود در مقابل ديدگان والدين خود نمی‌پرداختند، اما اخلاق اسلامی نه تنها در برخی هيئت‌های عزاداری امروز رعايت نمی‌شود، بلكه انحرافاتی در عزاداران ايجاد می‌شود كه با اخلاقی كه امام حسين(ع) آن را اشاعه دادند، منافات دارد.

 

اين كارشناس مسائل دينی با تأكيد بر اين‌كه حضور در هيئت‌های مذهبی، كم‌ترين گامی است كه يك فرد مسلمان می‌تواند جهت شناخت امام حسين(ع) بردارد، خاطرنشان كرد: شهيد مطهری با اشاره به اين نكته كه امام حسين(ع) در دو زمان به شهادت رسيدند: در كربلا گاهی در هيئت‌ها و پای منبر مبلغان دينی ما؛ بر اين نكته تأكيد داشت كه ترويج اخلاق اسلامی به‌عنوان هدف امام حسين(ع) از قيام كربلا، گاهی در سخنرانی‌های منبری ما ناديده گرفته می‌شود.

 

حجت‌الاسلام محمدی در پايان يادآور شد: فعالان هيئت‌های مذهبی بايد مراقب باشند تا به نام عزاداری برای اهل بيت(ع)، اخلاق انسانی و اسلامی را كه هدف امام حسين(ع) نيز بود، زير سؤال نبرند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.