پ
پ

حجت‎الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در همایش علما و مبلغین که در مسجد حسینیه اعظم زنجان برگزار شد، با بیان اینکه متاسفانه در جامعه اسلامی عصر حاضر، نوع نگاه به قرآن‌کریم، دیدگاه کاربردی نیست، تصریح کرد: همین موضوع باعث شده است که جامعه دچار مشکلات متعددی در اکثر حوزه‎ها شود و این در حالی است که می‌توان با محور قرار دادن قرآن در زندگی فردی و اجتماعی، بر همه مشکلات فایق آمد.

وی افزود: امروز در کرسی‎های علمی کشور فقط انتقال علم صورت می‌گیرد و هیچ درس کاربردی برای پیشرفت جامعه اسلامی مطرح نیست، لذا باید با برنامه‌ریزی‎هایی که در این زمینه انجام می‎گیرد، بتوانیم در همه حوزه‌های علمی، شاهد خروجی کاربردی بوده و خود را آماده بهره‌برداری از مباحث الهی کنیم.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود افراد به سراغ علومی که ارزش فراگیری در جامعه ندارند، نروند، مگر اینکه فراگیری آن علم، واجب، مستحب، نیاز فرد و نیاز جامعه در آن علم باشد که در این صورت باید تلاش وافری در فراگیری آن کرد.

قرائتی، مشکل و بدبختی امروز وهابیت را در تفسیر اشتباه قرآن دانست و گفت: امروز جهان، تشنه اسلام ناب است و متاسفانه ما اسلام‌شناس کمتری داریم که باید برای معرفی درست اسلام به دنیا، ریشه تفاسیر غلط وهابیون را خشکانده تا آسیب به دین و زمینه انحراف آن فراهم نشود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور، یادآور شد: استان زنجان جزو استان‏‎هایی است که در پرداخت زکات عملکرد خوبی داشته است، اما باید به این نکته نیز توجه کنیم که از منابعی که در اختیارمان است، به طور صحیح استفاده کنیم. ما باید با توجه نیازهای نسل حاضر با محور قرار دادن قرآن، نیازهای این نسل را ارضا کنیم. اگر امروز دچار مشکل هستیم، به این دلیل بوده است که نتوانسته‌ایم از قرآن و علوم کسب شده، استفاده کاربردی داشته باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای رسیدن به هدف والای جامعه اسلامی باید از ظرفیت مراکز مذهبی و فرهنگی که در طی سال فقط به صورت 10 روزه برنامه اجرا می‌کنند، به درستی استفاده کنیم که در این راستا می‌توان با تشکیل حلقه‎های قرآنی، تفسیر و مسایل دینی با حضور اساتید حوزوی و دانشگاهی نسبت به انجام این مهم اقدام کرد تا گام موثری در راستای اهتمام جدی به مسایل کاربردی قرآن در زندگی برداشته شود.

قرائتی، مشکل دو سوم نسل جوان امروز را مسئله ازدواج دانست و گفت: با آسان گرفتن ازدواج برای جوانان و فراهم کردن زمینه‎های آسان‎گیری در امر ازدواج می‎توانیم مهم‌ترین مسئله دینی در جامعه را حل کنیم.

در ادامه همایش، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان با اشاره به اهمیت آموزش و رابطه استاد و شاگردی و طالب بودن افراد در جامعه برای کسب علم از علما، گفت: باید استفاده از تجربیات افراد و نقش استادی و بهره‌مندی از فرصت برای تعلیم را مغتنم شمرده و وظیفه طلبگی و دانش‎آموختگی را در جامعه غنیمت شماریم.

حجت‎الاسلام والمسلمین خاتمی در ادامه، تصریح کرد: امروزه ابزارهایی که در اختیار داریم باید در معرفی اسلام به جهان باشد. در جامعه امروز به نسبت 75 میلیون جمعیت، روحانی کمتری هم در بحث کمیت و هم در بحث کیفیت داریم که امیدواریم با تلاش‌ها‎یی که جامعه اسلامی دارد، بتوانیم در تربیت افراد دین‌دار موفق باشیم.

 

گزارش تصویری

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.