پ
پ

شیخ عیدالکریم زنجانی از جمله بزرگانی است که به دلیل مهارت و تسلط او در حوزه فلسفه و کلام او را فیلسوف شرق لقب داده اند

م.شرف:شیخ عبدالکریم زنجانی(1304-1388ق/1887-1968م) از علمای بزرگ و مشهور معاصر بود که به تعبیر برخی محققان همچنان که در زمانه مرگ گمنام است در زمانه حیات نیز بی نام و نشان زیست.وی یکی از مشاهیر علمی امامیه و از دعوت کنندگان بزرگ وحدت اسلامی است.
زندگانی:
گفته اند که شیخ عبدالکریم در سال 1304 در آبادی باروت از توابع شهرستان زنجان دیده به جهان گشوده است.البته در برخی منابع هم تولد او را در نجف اشرف نوشته اند.در مراحل ابتدایی درس عازم تهران می شود و ضمن تحصیل،مسائل سیاسی و حوادثی که بر امت اسلامی نیز می رود را دنبال می کند.در سال 1326 در سن 22 سالگی عازم نجف می شود.وی در درس آیات عظام سید محمد کاظم یزدی و سید محمد فیروز آبادی حضور یافت.مانند بسیاری از علماء وی نیز بسیار زود به درجه اجتهاد دست پیدا کرد . ذوق و قریحه او در فلسفه و کلام اسلامی را چنان گفته اند که او را فیلسوف شرق لقب داده اند.رساله عملیه شیخ عبدالکریم در زمانی که وی 37 سال داشته است به زیور طبع آراسته شد.از جمله مهم ترین فعالیت هایی که برای مرحوم شیخ عبدالکریم زنجانی بر شمرده اند می توان یه فعالیت های اصلاحی شیخ در عرصه تقریب و نیز تحول در فلسفه و و کلام اسلامی اشاره کرد.

 

آثار:
-برای شیخ عبدالکریم زنجانی نزدیک هفتاد اثر بر شمرده اند.برخی از آثاری وی بدین قرار است:

1-ابن سینا خالد باثاره
2-الکندی
3-الاعداد الروحی للجهاد الاسلامی فی فلسطین
4-جامع المسائل فی الفقه
5-دروس الفلسفه
6-الوحده الاسلامیه
7-الوحی و الالهام فی بیان الاشراق الشیعی
8-محاضرات
9-مسائل شرعیه
10-تطور الفلسفه

وفات شیخ عبدالکریم زنجانی را در سال 1388ق،در سن 84 سالگی نوشته اند هر چند که کیفیت وفات آن بزرگ مرد مشخص نیست.

-تاثیرات
مرحوم شیخ عبدالکریم زنجانی در دو حوزه تقریب و فلسفه دارای نقش چشم گیر بوده است.

امام زنجانی در سخنرانی . سفرها و کنفرانس هایی که به آن ها دعوت می شد بر مسئله همدلی سنی و شیعه و وحدت و همدلی آن ها تاکید بسیار داشت.در بسیاری از سخنرانی هایی که با حضور وی برگزار گردید تاکید بر ضرورت همدلی و وحدت میان مذاهب اسلامی به چشم می خورد.وی در همین راستا رساله «وحده الاسلامیه» را نگاشت.در خلال برگزاری کنگره بزرگداشت وی در قاهره  روزنامه ها  از وی با عنوان پیام آور وحدت و دوستی یاد کردند.او در سفرهای متعدد و مهمی که به نقط مختلفی چون سوریه،لبنان . مصر داشت به مسئله وحدت اسلامی و تقریب سنی و شیعه اهمیت بسیاری می داد.یکی از مهم ترین سخنرانی های امام زنجانی خطابه ی اتشینی است که در مسجد الاقصی برای نمازگزاران فلسطینی ایراد کرد و در آن ملت فلسطین را به مقاومت علیه صهیون ها با ابزار اتفاق و همبستگی تشویق و ترغیب نمود.

منبع:شبستان

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.