پ
پ

آنان که غمت به جان خریدند، حسین

یکباره به خون خود تپیدند، حسین

افسوس که خونین کفنان ایران

جان دادن و کربلا ندیدند، حسین

این نوای آشنایی است برای رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، رباعی که حاج اصغر زنجانی آن را برایشان می خواند.
این مداح روشندل زنجانی است که در دل عشاق سیدالشهداعلیه السلام خانه دارد و بزرگان شعر و مرثیه مرید اوهستند. ابوشهید حاج اصغر گنج‌خانلو پیرغلام اهل البیت علیهم السلام، متولد 1324 در زنجان است و سال‌هاست، برای خاندان اهل بیت علیهم السلام  به ویژه حضرت سیدالشهدا مداحی کرده است و ده‌ها هزار بیت شعر آذری و فارسی در این زمینه سروده است.
حاج اصغر زنجانی که خود از افراد انقلابی و ایثارگر محسوب می‌شود فرزندی از فرزندان خود را در میدان جنگ هشت ساله هدیه ثارالله میکند و او را فدایی علی اکبر حسین میداند.
امروز مراسم بزرگداشت این ستایشگر اهل البیت علیهم السلام با حضوراساتیدی همچون حاج علی انسانی، حاج منصور ارضی، حاج محمدباقر تمدن، حاج مهدی خادم آذریان، حاج غلامرضا عینی‌فرد و حاج ولی‌الله کلامی، آیت‌الله صدیقی امام جمعه موقت تهران، آیت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز، آیت الله خاتمی نماینده ولی فقیه  و امام جمعه استان و همچنین حضرت آیت‌الله العظمی سید محمد حسینی زنجانی از مراجع معظم تقلید و مهندس درویش امیری استاندار زنجان برگزار شد.
رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان در این مراسم اظهار کرد: عشق به امام حسین (ع) همه را گرد هم آورده است، تا مراسم گرامیداشتی برای یکی از خادمان برجسته و تلاشگر امام حسین (ع) برگزار شده است.
محمدجواد غم‌پرور با تقدیر از همه افرادی که در برگزاری مراسم گرامیداشت همکاری کرده‌اند، گفت: حاج اصغر گنج‌خانلو یکی از کسانی است که درعرصه شناساندن حضرت امام حسین علیه السلام به زبان مداحی بوده است.
رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان افزود: حاج اصغر گنج‌خانلو به مدت نیم قرن در در این مسیر تلاش کرده است.
در ادامه نیز دبیر اجرایی همایش بزرگداشت حاج اصغر گنج‌خانلو اظهار کرد: از هفت ماه قبل حسینیه اعظم زنجان با مشارکت همه هیأت‎های حسینی برگزاری مراسم تجلیل حاج اصغر زنجانی کلید خورد.
دکترعلیرضا فیروزفر با اشاره به اینکه همکاری‌های لازم در برگزاری این همایش بزرگداشت مطلوب بوده است، تصریح کرد: از استان‌های مختلف نیز در زمینه اجرای این مراسم باشکوه تقدیر و تشکر میکنیم.
دبیر اجرایی همایش بزرگداشت حاج اصغر گنج‌خانلو با اشاره به تشکیل کمیته‌های مختلف در بزرگداشت این همایش بیان کرد: کمیته اطلاع‌رسانی، کمیته مستندسازی و بخش انتظامات و پشتیانی مراسم نیز همکاری بسیار خوبی در برگزاری این همایش داشته‌اند.
وی ادامه داد: این همایش همچنین با همکاری سازمان‌های مختلف شامل شهرداری، استانداری، نیروی انتظامی، اوقاف و امور خیریه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بوده است که در حال برگزاری است.

در ادامه حضرت آیت الله صدیقی به بیان ویژگی ها و خصوصیات پیرغلامی اهل البیت علیهم السلام پرداخت و با اشاره به اینکه اعتقادات بذرهای انسان هستند که انبیا آن را در دل انسان‌‎ها می‌کارند تا انسان‌ها به تکامل برسند، تصریح کرد: انسان نباید تصور کند که بدون تولی، تبری را قبول می‌کند.
وی با اشاره به اینکه دوست داشتن امام زمان عجل الله تعالی بدون پیروی از ولی او فایده‌ای ندارد، گفت: نمی‌‎شود امام زمان عجل الله تعالی را دوست داشت، ولی در برابر اهانت شخصی به ولی امام زمان عجل الله تعالی ساکت بود.
آیت‌الله صدیقی با اشاره به اینکه انسان آمده است که در سه بعد خداوند را از خود راضی نگهدارد تا بذر وجود انسان به ثمر برسد، تصریح کرد: نخستین چیزی که در عالم قبر از انسان سؤال می‌کنند، عقیده انسان است و شخصی که این مشخصه را داشته باشد، به راحتی می‌تواند راه سعادت را بپیماید.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه دومین خصیصه که انسان باید آن را داشته باشد، اخلاق است، خطاب به مسؤولان گفت: ای دولت و مسؤولان آمده‌اید که فقرا را از فقر نجات دهید، پس حاشیه‌سازی نکنید،  شما خادم هستید، نوکر مردم هستید، منتظر نباشید کسی چیزی بگوید و جوابش را بدهید، اینها همه بیت‌المال است، به مردم برسید.
آیت‌الله صدیقی با تأکید دوباره بر رعایت اخلاق افزود: در اخلاق مهم‌‎ترین چیز ایثار است، هر کس که به مقام می‌رسد ضد ایثار می‌شود و دچار استیصال می‌شود چون دوست دارد، دوباره مقام او ادامه داشته باشد.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اینکه مسؤول مملکت با ولی خود نسازد، یعنی اخلاق ندارد، بلکه اخلاق یعنی اینکه از خود گذشتگی داشته باشد.
آیت‌الله صدیقی با اشاره به اینکه رنگ خدا گرفتن یعنی انسان خود را به یک ریاست محدود نکند، افزود: اینکه انسان در بین قلوب جا داشته باشد، اخلاق است.

وی با اشاره به اینکه سومین مشخصه که انسان باید داشته باشد، رفتار است، افزود: ما برای درست کردن اخلاق خود باید رفتارمان را درست کنیم.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه رمز درست شدن اخلاق و رفتار مودت و رحمت اهل بیت (ع) است، تصریح کرد: شیطان 6 هزار سال عبادت خداوند را کرده بود، اما چون محبت و مودت نداشت به نتیجه نرسید.

سپس مادحین حاضر در مراسم به مرثیه سرایی و مدیحه خوانی اهل البیت پرداختند.

در پایان از مقام شامخ ستایشگر اهل البیت علیهم السلام ابوالشهید استاد حاج اصغر زنجانی تجلیل و قدردانی شد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.