پ
پ

 

 هيئت‌های مذهبی فضای مساعدی را برای پياده‌سازی امر به معروف و نهی از منكر به عنوان هدف قيام اباعبدالله‌الحسين(ع) پديد آورده و با پشتوانه اين فضای معنوی می‌توان اين هدف را محكم‌تر و با مخاطب بيشتر بيان كرد.

سردار مصطفی متوليان، معاون تشكل‌های مردمی ستاد احيای امر به معروف و نهی از منكر كشور شامگاه روز گذشته، بيستم آبان‌ماه در ششمين دوره همايش «علمداران» که با حضور مسئولان و فعالان هيئت‌های مذهبی شهرستان زنجان در حسينيه اعظم اين شهر برگزار شد، با اشاره به اين‌كه نافرمانی اهل مدينه از فرمان پیامبر(ص) پس از واقعه غدير، سبب اتفاقاتی همچون واقعه عظيم كربلا شد، ابراز كرد: در سال بعد از واقعه عاشورا، يزيد دستور داد تا لشكرش به مدينه حمله كند و همه دارايی اهل مدينه و حتی ناموس آنان بر لشكر يزيد حلال اعلام شد.

وی افزود: تنها كسانی‌كه از اين حمله يزيديان در مدينه در امان ماندند، افرادی بودند كه به خانه حضرت زين‎‌العابدين(ع) پناه برده و اهل مدينه اثر بی‌تفاوتی خود نسبت به فرمان پيامبر اكرم(ص) را در اين واقعه به عينه مشاهده كردند؛ از اين‌رو فرمايش علی(ع) مصداق پيدا می‌كند كه فرمود: «يا امر به معروف و نهی از منكر كنيد و يا اشرار بر شما مسلط خواهند شد».

معاون تشكل‌های مردمی ستاد احيای امر به معروف و نهی از منكر كشور تصريح كرد: با پيروزی انقلاب اسلامی مردم ايران ثابت كردند كه نه مثل اهل مدينه هستند و نه اهل كوفه و نتيجه تبعيت آنان از ولايت اين است كه كشورهای ديگر نيز با الگو قرار دادن آنان طعم مقاومت را چشيدند.

متوليان، با تأكيد بر اين‌كه دشمن با انواع و اقسام مفاسد جهت تهی كردن جوانان از دين، غيرت و حمیّت در حال فعاليت است، اظهار كرد: هيئت‌های مذهبی فضای مساعدی را برای پياده‎سازی امر به معروف و نهی از منكر به عنوان هدف اصلی قيام اباعبدالله‌الحسين(ع) پديد آورده و با پشتوانه اين فضای معنوی می‎‌توان اين هدف را محكم‌تر و با مخاطب بيشتری بيان كرد.

وی با اشاره به اين‌كه برخی بدون توجه به حرمت و اهميت هيئت‎های مذهبی وارد مجالس عزای حسينی می‌شوند، خاطرنشان كرد: بيان معروف با زبان خوش به افراد هنجارشكن در هيئت‌های مذهبی، مغايرتی با وظيفه فعالان مذهبی كه جذب افراد به اصول دينی است، نداشته و سبب حفظ حرمت عزاداری خواهد شد.

اين مقام مسئول يادآور شد: شورای امر به معروف و نهی از منكر در هيئات مذهبی به رياست روحانی هيئت تشكيل شده و با نصب بنر و تذكرات مهربانانه، اين وظيفه را در هيئت‌های مذهبی پياده خواهند كرد.

معاون تشكل‌های مردمی ستاد احيای امر به معروف و نهی از منكر كشور تأكيد كرد: بنابر فرمايشات مقام معظم رهبری، هيچ سلاحی برنده‌تر از زبان نيست و امر به معروف و نهی از منكر نياز به سلاح ديگری ندارد؛ بنابراين با اين تذكرات زبانی، می‌توان جلوی بی‌محتوا كردن جوانان را گرفته و جامعه را سالم خواهد كرد.

حجت‌الاسلام سعيد شاه‌آبادی، مديرعامل بنياد علوم و معارف اسلامی دانش‌پژوهان، در ادامه اين همايش، تأكيد كرد: نه تنها واقعه عاشورا سبب زنده شدن اسلام در زمان وقوع خود شده است، بلكه هر ساله محرم و صفر باعث زنده شدن احكام از ياد رفته اسلام می‌شود.

وی افزود: عزاداری در محرم و صفر سبب ايجاد نور در قلب انسان می‌شود و لطافت روحی افرادی كه در مراسم عزاداری حسينی اشك می‌ريزند بسيار بيشتر از افراد ديگر است؛ چرا كه زنگاری كه از طريق آلودگی‌های دنيوی بر دل می‌نشيند با اشك ريختن بر مصيبت‎های اباعبدالله از بين خواهد رفت.

مدير‌عامل بنياد علوم و معارف اسلامی دانش‌پژوهان تصريح كرد: الگو شدن عزاداری مردم زنجان در محرم و صفر، عظمت واقعه كربلا را پس از هزاران سال در جهان متجلی كرده و اين امر تلنگری در اذهان مردم ايجاد می‌كند تا به مصائب اهل بيت(ع) بی‌انديشند.

حجت‌الاسلام شاه‌آبادی، با اشاره به اين‌كه ثواب بر پا كردن مجالس مذهبی، از شركت در آن بيشتر است، اظهار كرد: برگزار‌كنندگان مجالس عزاداری نعمتی است كه شكر آن وظيفه افراد است و با اين شكر نعمت، دوام و ادامه آن ايجاد خواهد شد.

وی، حد اعلای بهره‌براری از عزاداری‎ها را انتقال معارف حسينی به افراد دانست و ابرار كرد: از آن‌جايی‌كه عاشورا فقط يك حادثه نبوده و درسی برای امروز است، مجالس عزاداری اباعبدالله بايد با استفاده از فضای معنوی، همراه با سخنرانی كارشناسان دينی بيان مفاهيم عاشورا برگزار شود.

اين كارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان كرد: ريا در كارهای مقدس و معنوی، يكی از وسوسه‌های شيطان است كه درجه اخلاص آن را پايين می‌آورد و خودپسندی نيز آفت ديگری از اين اعمال خير است و مسئولان هيئات مذهبی بايد از اين دو وسوسه دوری كنند.

در ادامه اين همايش، حجت‌الاسلام علی دشتكی، مديركل تبليغات اسلامی استان زنجان، با اشاره به اين‌كه تاريخ هر ملتی، هويت آن ملت تلقی می‌شود، گفت: تاريخ اسلام، هويتی نورانی، درخشان‎ و عميق به مسلمانان می‎دهد و تاريخ شيعه به بركت قرآن‌كريم و ايثار اهل‌بيت(ع)، درخشان‌ترين بخش تاريخ اسلام است.

وی ادامه داد: تاريخ عاشورا، به عنوان نورانی‎ترين بخش تاريخ شيعه دارای عظمت انسانيت، ايثار و تمام نيكی‌های زيبنده خليفه الهی بوده و به همين خاطر پيامبر اكرم(ص) درخصوص شخصيت والای امام حسين(ع) می‌فرمايد: «ان الحسين مصباح الهدی و سفينةالنجاة»

مديركل تبليغات اسلامی استان زنجان تصريح كرد: همين كه ملت ايران پرچم تشيع و اسلام را برافراشته است، نشان می‌دهد كه سوار بر كشتی نجات مورد تأكيد پيامبر اكرم(ص) است.

حجت‎الاسلام دشتكی، با اشاره به اين‌كه حركت كشتی نجات‌بخش شيعه هر لحظه از سوی دشمنان مورد هجوم قرار می‌گيرد، خاطرنشان كرد: ولی فقيه به عنوان ناخدای اين كشتی به دشمنان اجازه كند كردن حركت را نداده و با قدرت آن را به پيش می‎راند.

وی، با تأكيد بر اين‌كه حضور مسجدی‎ها و هيئتی‌ها در دفاع مقدس سبب شكسته شدن صف آهنين دشمن شد، عنوان كرد: امروز دشمن در جبهه‌های فرهنگی و اقتصادی قد علم كرده است و اگر محرم زنده نگه داشته شود، مثل هميشه در مقابل شيعيان قد خم خواهد كرد.

اين مقام مسئول در پايان يادآور شد: هدف عاشورا و سيدالشهدا(ع) امر به معروف و نهی از منكر است و اميدواريم با تذكر لسانی به عنوان جلوه بارز اين امر در هيئات مذهبی، به اين هدف نزديك شويم.

منبع:خبرگزاری ایکنا

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.