پ
پ

 

فطرس کیست؟

طبق برخی از روایات :

وقتی حضرت سید الشهدا متولد شد، خداوند جبرئیل را با هزار ملک برای تبریک گفتن به سوی پیامبر فرستاد. حضرت جبرئیل در هنگام نزول به زمین از جزیره ای گذشت که در آن ، فطرس ملک ۷۰۰ سال محبوس بود. فطرس که طبق برخی از روایات از حاملان عرش بود، به خاطر انجام ندادن تکلیفی که خداوند بر دوش او قرار داده بود، این صورت عقوبت شده بود. وقتی که جبرئیل از آنجا میگذشت فطرس از او پرسید جبرئیل چه خبر است که با این خیل ملک به سوی زمین امده ای؟ حضرت جبرئيل (ع) فرمود: خداوند متعال به حضرت محمد(ص) نعمتی كرامت فرمود و مرا فرستاده كه از جانب خودش به او تبریک بگویم.
فطرس گفت : اى جبرئيل اگر می شود مرا هم با خود ببريد شايد محمد(ص) براى من دعا كند و من از اين گرفتاری نجات پیدا کنم .
حضرت جبرئيل فطرس را با خودش به محضر مقدس حضرت رسول الله (ص) آورد. وقتی كه خدمت حضرت رسيد از طرف خداوند به آن حضرت تبریک گفت و داستان فطرس را نیز تعریف کرد .
حضرت فرمود:
اى فطرس خودت را به اين مولود مبارك بمال كه ان شاء الله حالت خوب می شود. فطرس ، مي گريست و خود را به قنداقه حضرت اباعبدالله (ع) می ماليد، بمحض ماليدن، متوجه شد پرشكسته اش خوب شد و خداوند به خاطر امام حسین (ع) توبه اش را پذیرفت .
خلاصه بالا رفت و چون به آسمان رسيد گريه می كرد و صدا می زد: اى ملائک من آزاد شده حسينم .
كيست كسی مثل من كه آزاد كرده حسين باشد، بعد برگشت و گفت : اى رسول خدا به همين زودی می آيد روزی كه اين مولود را خواهند كشت و روضه كربلا را براى پيامبر (ص) تعريف كرد، هم خودش و هم پيامبر و هم تمام ملائكه گريه كردند و بعد گفت : يا رسول الله در مقابل اين حقی كه اين مولود گردن من دارد من ضامن می شوم كه هر كس به زيارت اين شهيد غريب برود يا اشكی براى اوبريزد چه از راه دور و نزديك، آن سلام و گريه را به حضرتش ابلاغ كنم .

استاد شهید مطهری می گوید :

«داستان فطرس رمزی است از برکت وجود سید الشهدا که بال شکسته ها با تماس به او صاحب بال و پر می شوند . افراد و ملت ها اگر به راستی خود را به گهواره ی حسینی بمالند از جزایر دور افتاده رها  می شوند و آزاد می شوند.»

 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.