پ
پ

 


خبرگزاری شبستان//زنجان

گویی همه عهد و پیمانی دیرینه با امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) در روز هشتم محرم دارند، همه می آیند گویی خانه ها در عصر روز هشتم محرم از وجود هرسکنه ای خالی می شود.


همه می آیند چون بر عهد و پیمانشان با اباعبدالله الحسین(ع) ثابت و استوار هستند، پدران در حالی که کودکانی که در بغل دارند را به آغوش همسران خود می سپارند به جمع عزاداران و سینه زنان می پیوند.


شور و شوق عجیبی در این روز در زنجان حاکم است، خیابان ها در این روز مملو از زائرانی است که از گوشه و کنار کشور به استان زنجان آمده اند، هر کس به نیتی، یکی به امید شفاعت و شفای بیمارش، یکی نذری دارد و به جهت برآورده شدن حاجتش در جمع سینه زنان حاضر است و دیگری برای اشک ریختن برای امام حسین(ع) و مظلومیتش.

 

alt


شهر و استان زنجان در روزهای عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) حال و هوای خاصی دارد؛ سوگواران حسینی، بیرق‌ها و کتیبه‌های سرخ و سیاه را در خیابان‌ها، کوچه‌ها، مساجد، تکایا و حسینیه‌ها به نشان حزن و ماتم به اهتزاز در می‌آورند و با رخت عزا به سوگ مصائب کربلا می‌نشینند.

 

عشق و ارادت زنجانی‌ها به ائمه اطهار علیهم السلام در عزاداری‌ها از گذشته‌های دور همچنان به سبک و سیاق سنتی به یادگار مانده است. آنان با فرا رسیدن ماه محرم، بیرق‌های عزای امام حسین (ع) را به دست می‌گیرند و در دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی، عشق و ارادت خود را به آن حضرت نشان می‌دهند.


هشتم محرم در زنجان دسته بزرگ عزاداران امام حسین(ع) و ابوالفضل العباس بعد از اقامه نماز ظهر و عصر از محل حسینیه اعظم زنجان به طرف امامزاده سیدابراهیم (ع) به حرکت در می آید.

 

alt

 


این روز را روز حضرت ابوالفضل العباس نامیده اند، چرا که مردم استان زنجان در کنار عشق به سالار شهیدان ارادات ویژه ای به حضرت ابوالفضل(ع) دارند.


این حرکت و حماسه بزرگ حماسی سالیان سال است که در استان زنجان اجرا می شود و از این روز استان زنجان پایتخت شور و شعور حسینی نام گرفته است.


استان زنجان در این روز پذیرای زائرانی از دیگر کشورها نیز است، این حماسه بزرگ همزمان در چندین شبکه تلویزیونی داخلی و خارجی پخش می شود و تماشاگران این دسته بزرگ حسینی در خارج از کشور برای برآورده شدن حاجتهایشان از دور به این دسته بزرگ متوسل می شوند.


چند سالی است که زنان نیز به جهت همدردی با حضرت زینب (س) و مصیبت های ایشان در قالب دسته عزاداری به دنبال اجتماع عظیم دسته حسینیه اعظم (ع) به حرکت در می آیند.

 

alt


این عشق و ارادت زنجانی ها زمانی به اوج خود می رسد که هیاتها و دسته های مختلف شهر در روز هشتم ماه محرم، زیر پرچم واحد با مرکزیت حسینیه اعظم سوگواری و عزاداری می‌کنند.

 

عظمت و شکوه این برنامه و حضور صدها هزار نفری مردم در این آیین به حدی است که در هیچ کجای ایران نظیر ندارد. سادگی و بی‌پیرایگی مراسم حسینیه اعظم زنجان باعث شده است که رونق این مراسم هر سال در مقایسه با سال قبل بیشتر شود.


پرهیز از خرافه گویی در عزاداری و مداحی، توجه به اصول مذهبی، نمایش وحدت اسلامی و حضور باشکوه بانوان در این آیین از ویژگی‌های این عزاداری حسینی است.


سبک و شیوه روضه خوانی و نوحه سرایی حاج اصغر گنج خانلوی زنجانی و استاد ولی الله کلامی، جلوه ای خاص به عزاداری های حسینه اعظم می دهد.

 

از جنبه‌های حائز اهمیت این همایش بزرگ دینی، شمار دام هایی است که ذبح می شوند به طوری که حسینیه اعظم زنجان در این زمینه به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام، بعد از منا در مکه و نخستین قربانگاه جهان تشیع به شمار می‌رود.

 

alt


مردم زنجان و میهمانان این شهر در این روز، هزاران راس شتر، گاو و گوسفند را ذبح می‌کنند. مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان در 15 دی‌ 1387 با شماره ثبتی 10 به عنوان دهمین مورد از میراث معنوی ثبت‌ شده در ایران است.


دسته حسینیه اعظم زنجان را باید نمونه واقعی یک دسته عظیم و در عین حال اصولی عزاداری برای شهیدان کربلا دانست، دسته عزداری حسنیه اعظم نه علم دارد نه تمثال، بلکه تنها پرچم‌های سرخ و سبز است که در جلوی دسته خودنمایی می‌کند و سینه‌زنی مردم عزدار که به شکلی هماهنگ برگزار می‌شود.

اجتماع میلیونی مردم ایران در دسته حسنیه اعظم زنجان همواره جلوه‌های خاص از عشق و وفاداری مردم به خط سرخ شهادت و قیام کربلا است.


مردم از اقصی نقاط کشور و حتی بسیاری از کشورهای خارجی برای شرکت در این حرکت میلیونی به شهر زنجان می‌آیند تا خود را در دریای خروشان عزداران اباعبدالله(ع) بیابند.


تاریخی بودن مراسم حسینیه بر اساس تحقیقات به عمل آمده، ثابت شده است، به گونه‌ای که برخی مورخان قدمت برگزاری این مراسم را حداقل از زمان قاجار می‌دانند.


این عزاداری در زنجان قدمت 100 ساله دارد و توجه به جایگاه دین اسلام و سادگی و بی‌پیرایگی انجام مراسم، باعث شده که رونق رو به افزایش مراسم، هر سال نسبت به سال قبل بیشتر شود.


پایان پیام/

 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.