پ
پ

هیات سکولار نداریم
جلیل محمدی رئیس کانون بسیج مداحان استان زنجان در حاشیه همایش مداحان و شعرای آئینی استان زنجان که در حسینیه اعظم برگزار شد٬ گفت: رهبری درباره خصوصیات اهل بیت به مجاهدت و مبارز بودن همه آنها اشاره می کنند و اصل حرکت سیدالشهدا هم مجاهدت و مبارزه با استکبار بوده است.
دبیر همایش مداحان و شعرای آئینی استان زنجان با اشاره به اینکه در مکتب اهل بیت هیات سکولار نداریم، افزود: وقتی تبلور واقعی مبارزه با ظلم، امام حسین(ع) است، چطور بعضی هیات ها می توانند ادعای رهروی اهل بیت را کرده و منش سکولاری را انتخاب نمایند.
وی تاکید کرد: البته مخالف سیاست زدگی هیات ها و حزبی عمل کردن آن هستیم، اما نقشه دشمن هم برای بی اثر کردن هیات ها همین سیاست زده کردن آنها و عملکرد سکولار داشتن است.
این ذاکر اهل بیت گفت: چون هیات سکولار ضرری به کسی نخواهد رساند و به قول بزرگان اگر عمر سعد امروز زنده بود چه بسا هیات با شکوه سکولار محور برای امام حسین(ع)تشکیل می داد، دشمن هم دوست دارد چنین هیات هایی وجود داشته باشند.
وی تاکید کرد: البته خوشبختانه اکثر هیات های بزرگ و تاثیرگذار استان زنجان انقلابی هستند و منش سکولاری ندارند.

عقل، حماسه و عاطفه سه شاخص هیات تراز انقلاب

رئیس کانون بسیج مداحان استان زنجان گفت: هیاتی در تراز انقلاب اسلامی است که باید در سه شاخص عقل، حماسه و عاطفه بتواند توازن داشته باشد.
جلیل محمدی افزود: اگر این توازن رعایت نشود، به قطع در یکی از قسمت های این تشکیلات عظیم مذهبی دچار آسیب خواهیم شد.
این کارشناس مسائل فرهنگی تاکید کرد: شهرت طلبی، حسادت و اسراف از جمله آفات هیات های مذهبی کشور است، که باید برای تصحیح این مسائل اقدامات لازم انجام شود.
وی افزود: بعضی وقت ها آسیب شناسی درستی راجع به هیات ها انجام نمی شود، برای اینکه فردی که این مسئله را بررسی می کند صلاحیت لازم را ندارد.
محمدی اظهار داشت: یا گاهی مشاهده می شود، که آسیب مطرح شده از جانب یک فرد یا گروه اصلا آسیب نیست، بلکه در ذهن آن فرد و گروه آسیب به شمار می رود و آن را به حساب همه می گذارد.

قالب های جدید با حفظ سنت های عزاداری باشد

این کارشناس مسائل فرهنگی تصریح کرد: هیچ کس با قالب های جدید مداحی مشکلی ندارد، اما مسئله مهم این است که باید با حفظ سنت های گذشته این قالب های عزاداری اجرا شود.
محمدی گفت: نباید هر آنچه گذشتگان به عنوان یک بنا ساخته اند را هر نسلی که می آید خراب کرده و از نو آن را بسازد، بلکه باید در صدد ترمیم و افزایش بنای آن باشد.
وی تاکید کرد: معتقدم هیاتی که کلاس درس است، باید مولفه های معلم آن کلاس درس نیز تبیین و مشخص شود تا در روند کلی عزاداری ها دچار مشکل نشویم.
این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: باید تمام ابزارها و اجزای تشکیل دهنده یک هیات را مورد ارزیابی قرار داده و ریشه یابی کنیم که به طور مثال چرا خیلی از روحانیون ما فن بیان ندارند، تا به یک راهکار مشخص در این زمینه برسیم.

هیات باید معرفت افزا باشد

محمدی گفت: هیات باید معرفت افزا باشد، یعنی علاوه بر اینکه معرفت آل الله را برای مخاطب در یک قالب عاطفی عرضه می کند، معارف انقلاب اسلامی را به دلایل ذکر شده بالا، ترویج نماید.
وی با بیان اینکه باید مولفه های جذابیت یک هیات نیازمند بررسی است، تاکید کرد: هیات کانون جوشان محبت و عاطفه است، روح را صفا می بخشد و محبتی از جنس نور دارد.
این ذاکر اهل بیت تصریح کرد: سیدالشهدا علی اصغرش را و تمام هستی اش را داد تا فضاحت و ذلالت جبهه باطل برای همگان عیان شود و بشریت را از جهالت به سمت نور هدایت نماید.
محمدی اظهار داشت: یکی از مولفه های مهم طبق بیان بزرگان، که برای زنده ماندن هر مکتب نیاز است، داشتن هیاهو است، اگر این هیاهو همراه با سایر مولفه ها نباشد، مکتبی هم نخواهد بود.
وی گفت: هیات محلی برای مودت و صمیمیت و ابراز عشق برای یک نفر است، این در حالی است که هیچ کجا نمی توان در این عمق چنین عشق و مودتی را ببینید.
این ذاکر اهل بیت با بیان اینکه باطل رفتنی و حق ماندنی است، افزود: هر ترانه ای که سروده شود، بعد از گذشت مدتی شامل مرور زمان شده و از یادها می رود، اما نوای اهل بیت بعد از 1400 سال نه تنها کهنه نشده بلکه جذابیت همراه طراوت هم دارد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.