پ
پ

 

مجتمع کشت و صنعت مصباح یکی از زیر مجموعه های حسینیه اعظم زنجان است. مکان این مجتمع در اواخر دهه 60 با خرید یک قطعه زمین به منظور تامین علوفه و چراگاه گوسفندان اهدایی این مسجد خریداری شد. به تدریج با تغییر الگوی نگهداری و فروش گوسفندان نذری توسط حسینیه اعظم، این زمین با درایت مسئولین و هیات امنای وقت  و همکاری نهادهای اجرایی،علمی و دانشگاهی تبدیل به مجتمع کشت و صنعت با رویکرد فعالیت های باغی، زراعی و دامپروری شد.

تلفیق فعالیت های این مجتمع با آخرین یافته های علمی و تحقیقاتی روز جهان، سبب موفقیت و اشتهار آن در بین مراکز تحقیقاتی، علمی و همچنین تولیدکنندگان در کشور شد.

محصولات این مجتمع هم اکنون در استانهای مختلف کشور خریداران خود را دارد و مسئولین آن به دنبال فتح بازارهای منطقه ای و جهانی هستند.

به منظور آشنایی بیشتر خوانندگان محترم و ارادتمندان آستان مقدس حسینیه اعظم زنجان با مجتمع کشت و صنعت مصباح ، پای صحبت های محمد آسیابی مدیر عامل این مجتمع نشستیم.

آقای آسیابی ابتدا از پیشینه این مجتمع شروع کنیم.

مجتمع کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم زنجان با 75 هکتار مساحت در کیلومتر 7 جاده قدیم دندی شهرستان زنجان واقع شده و یکی از زیر مجموعه های حسینیه است که در اداره ثبت شرکتها به شماره 565 به ثبت رسیده است.

این مجموعه در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری جهت مبارزه با معظل بیکاری و ایجاد اشتغال برای جوانان با هدف پیاده سازی اقتصاد مقاومتی،دست یافتن به خودکفایی و ارتقاء تولیدات دامی و کشاورزی در استان و کشور، ارائه تولیدات سالم و استاندارد و تامین بهداشت و امنیت غذایی و همچنین اجرای بخشی از برنامه های فرهنگی مذهبی و آموزشی فعالیت می کند.

فعالیت های مجتمع در چه زمینه هایی است و این فعالیت ها چه تعداد اشتغالزایی داشته است؟

زمینه های فعالیت موسسه مصباح حسینیه اعظم زنجان در بخش های متعددی از جمله تولیدی، خدماتی، صنعتی، عمرانی، کشاورزی، دامداری و … بوده و به حول و قوه الهی مرحله نخست آن در اراضی 75 هکتاری در زمینه های باغداری، تولید انواع نهال شناسه دار، زراعت و دامداری به مرحله بهره برداری رسیده و تا کنون برای 30 نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال نموده است.

کدام مراکز تحقیقاتی و اجرایی با این مجتمع همکاری دارند؟

دانشگاه زنجان، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل دامپزشکی استان بیشترین همکاریهای علمی و تحقیقاتی را با این مجتمع داشته اند.

مجتمع مصباح چه فعالیت هایی در زمینه باغداری انجام داده است؟

این مجتمع در 12 هکتار از اراضی زیر کشت، اقدام به ایجاد باغ سیب 6 هزار اصله از ارقام مختلف سیب پایه مالینگ نموده و تا کنون طی 4 سال متوالی محصول آن را به بازار عرضه کرده است.

این محصول از نظر باردهی و کیفیت در سطح قابل قبول قرار داشته و در سال 95 تنها باغ دارای استاندارد محصول سالم،موفق به اخذ پروانه کاربرد نشان مجاز آلاینده ها در محصول کشاورزی از موسسه استاندارد شده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.