پ
پ

حاج ولی اله کلامیكلامي را كلام از دل برآيد؛

گفت‌وگو با شاعري كه 30 سال شاه بیت حسینیه اعظم را سروده است.

شب نشینی با بزرگان واقعا عالمی دارد . دیشب برای من از اون شبها بود چرا که با یکی از شعرای ایران زمین از خطه زنجان چند دقيقه باهم بوديم.

به گزارش روابط عمومي حسينيه اعظم زنجان، مداح و شاعر اهل بیت، استاد ولی الله کلامی فرد، فرزند مرحوم حاج علی؛ در سال 1333 در خانواده ای متوسط چشم به جهان گشود.

 نام خانوادگی ایشان قبلا ” اوجاقلو ” بوده است و به علت اینکه در کودکی توسط جد مادری خود ” آقا سید کلام میری ” با مبانی دین و مجالس اهل بیت آشنا شدند، به پیشنهاد بزرگان تخلص خود را ” کلامی ” انتخاب کرده همچنین نام خانوادگی خود را تغییر دادند.

ایشان دوره ابتدایی و متوسطه را در دبستان شاهپور و مدرسه راهنمایی توفیق گذراندند ولی به دلایلی ترک تحصیل نموده و به شغل آزاد ” پیراهن دوزی ” مشغول شدند.

*استاد كلامي و جنگ تحميلي

استاد كلامي، در سال 1353 به عنوان سرباز به آبادان و از آنجا به بندر عباس اعزام شدند و در طول 2 سال، چند بار به جرم تشکیل جلسات عزاداری و سرودن اشعار مذهبی، مورد خشم ماموران پهلوی قرار گرفته و گاها به زندان رفتند و از همان جا مسیر حرکت ایشان مشخص شد.

 پس از آن ایام، ایشان مجددا در زادگاه خود(زنجان) به شغل خیاطی مشغول و بعد به صنف کتابفروشان پیوستند.

در دوران پهلوی به همراه دوستان دیگر به سرودن اشعار حماسی و تنظیم شعارهای تظاهرات می پرداختند که برخی از آنها هنوز هم بر سر زبان ها جاری است.

حاج کلامی ابتدا همراه لشگر علی بن ابی طالب از قم، بعد لشگر عاشورا از تبریز و سپس لشگر نجف از اصفهان و در نهایت تیپ مستقل انصار المهدی ( زنجان ) در مناطق مختلف حضورداشته اند.

در این دوران هشت ساله ، برخی از افراد خانواده ایشان از جمله برادر، دایی، پسر عمو، برادر خانم و چندین تن دیگر به درجه شهادت نائل آمدند.

این استاد نامی کشوربه این نکته که شهرتشان در سطح کشور و به ویژه جامعه ترک زبانان را مدیون شهدا هستند، اذعان داشته و دارند.

*مداحي براي اهل بيت

حاج آقا کلامی فرد از 7 سالگی قریحه شعری را در نهاد خویش احساس کرده و تا 13 سالگی از کثرت حجب وحیاجرأت اظهارش را نداشتند.

 در همان ایام با شرکت در ” کانون شعرا ” با شخصیت های ممتازی چون ” مرحوم استاد حبیب الله منطقی ” و ” زین العابدین امیدی” ” استاد وافد ” فرزند شاعر فاضل فقید سعیدعاصم زنجانی و دیگر اساتید آشنا شدند. راهنمایی آن بزرگواران و تشویق مستمر مداحان و نوحه خوانان بزرگ، به ویژه: ” حاج اصغر گنج خانلو ” ، ” حاج اصغرصنایعی ” ، ” حاج سید عزت حری ” فرزند شاعر وارسته ” زنده یاد اقبالی زنجانی ” و ” حاج محمد تقی شریعتی ” فرزند مرحوم ” آیت الله حاج شیخ فیاض زنجانی ” بنیانگزار هیأت حسینی زنجان و همچنین تاسیس ” مکتب نوحه خوانان ” به سرپرستی استاد ” حاج غلامرضا عینی فرد شاعر ومداح معروف” گام مؤثری در معرفی ایشان یرداشتند.

*آثار منتشر شده استاد كلامي

تا به حال 34 جلد ازسروده های این شاعرومادح آل عبا(ع) منتشر شده است که26 جلد عرض ارادت به اهل بیت و 4 جلد راجع به انقلاب ( ترکی و فارسی ) و 2 جلد دیوان فارسی و 1جلد فهرست آثارچاپ شده است

به دنبال سفر پر برکت رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای به زنجان در سال 82، ایشان در محضر معظم له در گردهمایی ” ایثارگران و نخبگان زنجان ” چند غزل قرائت نمودند که مورد تحسین حاضرین و عنایت خاص رهبر بزرگوار قرار گرفت و ایشان فرمودند: “کلامی را کلام از دل برآید … “. به همین خاطر دیوان دوم فارسی استاد به نام ” کلام دل ” عنوان گرفت.

*گفت و گو با استاد كلامي

ماه محرم و ايام عزاداري براي امام حسين (ع) فرصتي شد تا اين بار از نزديك با استاد كلامي گفت و گو كنم، مصاحبه اي كه براي نخستين بار برايم فراهم شده بود، شب نشینی با بزرگان واقعا عالمی دارد . دیشب برای من از اون شبها بود چرا که فرصتي فراهم شد، براي چند دقيقه با استاد كلامي گپ و گفتي داشته باشم.

سرصحبت را آغاز مي‌كنم، با بدعت‌هاي موجود در عزاداري‌ها چگونه بايد مقابله كرد؟

استاد كلامي: اگر مجالس روحانی محور باشد از خرافات مصون خواهد ماند، البته درست است كه در برخي از مجالس خرافه گرايي وجود دارد، ولي نهضت سیدالشهدا مثل سيل خروشان است و بدعت ها مانند خس و خاشاک هستند که سیل خروشان آنها را از بین می برد.

وي با بيان اينكه از شهادت امام حسين (ع)، حرارتي به وجود آمده كه هميشگي است، اضافه كرد: اين حرارت تا قيامت خاموش نمي شود، ولي بدعت ها از بين نمي روند.

اين مسئول با تاكيد بر اينكه شعرها بايد روحاني محور باشد، تصريح كرد: نوحه خوان بايد بداند، تكليفش چيست.

نحوه انتخاب تك بيت هاي حسينيه اعظم زنجان

استاد كلامي: هر سال كه مي‌گذرد، علائم ظهور حضرت ولی عصر (عج) در ماه محرم مشاهده می شود و سرودن اشعار در ماه محرم با ماه های دیگر فرق دارد.

اين شاعر اهل بيت كه 30 سال است، شاه بیت حسینیه اعظم میسراید، سرودن این اشعار را عنايت حضرت ابوالفضل عنوان مي‌كند.

وي مي‌افزايد: با الهام گرفتن از دستورات جدید و بصیرت دهی مقام معظم رهبری این اشعار سروده و انتخاب مي شود، ماه همه ابزار هستيم، اهل بين خودشان كمك مي كنند كه اين اشعار سروده شوند.

اين مداح اهل بيت عوامل حسینیه اعظم زنجان را به شاه كليد تشبيه كرده و مي گويد: كارخانه برق جاي ديگر است، ما همه وسيله هستيم.

استاد كلامي با اشاره به اينكه توسل و اخلاص در نيت تاثير بسزايي در سرودن اشعار دارد، اضافه كرد:  دليل پايداري نوحه هاي حسينيه اعظم زنجان همين امر است.

این مداح اهل البیت با اشاره به شرايط كشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي، تصريح كرد:  روزگار ما پس از انقلاب در مسير بصيرت گام برداشته است و اينها همه به برکت علم و عمل بوده است.

*حسينيه اعظم زنجان الگو براي كل كشور شده است

از عوامل تاثيرگذار براي باشكوه تر شدن دسته عزاداري مي‌پرسم، اشك ريزان ادامه مي‌دهد: در مجموعه حسينيه اعظم زنجان، ارادت همراه با عمل است، حسینیه اعظم در حال حاضر در کل کشور مطرح شده و همه جا از آن الگو برداري مي كنند.

وي دسته عزاداري حسينيه اعظم زنجان را به كربلا تشبيه كرده، و با همان بغض قبلي ادامه مي‌دهد: صاحب عزاي، عزاداري امام حسين (ع) امام زمان (عج) است و هميشه و هر سال ايشان به ما كمك كرده اند كه دسته با اين عظمت و شكوه برگزار شود.

لحظه ها چه زود گذشتند، پايان مصاحبه من با استاد كلامي، تك بيت ايشان در وصف حضرت ابوالفضل (ع) بود كه به زبان شيرين محلي تركي توسط ايشان خوانده شد.

هانسي گروهين بل مولاسي وار، شيعه‌لرين حضرت عباسي وار.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.