پ
پ

برای نخستین بار در کشور؛

گوسفند افشاری مجتمع مصباح حسینیه اعظم زنجان با ژن چند قلوزایی به زودی روانه بازار می شود.

مدیرعامل موسسه مصباح حسینیه اعظم زنجان در جمع خبرنگاران گفت: با همکاری مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه زنجان برای نخستین بار در ایران موفق به اصلاح ژن چندقلوزایی در گوسفند نژاد افشار شدیم و طی ماه های آینده این گوسفندان روانه بازار خواهند شد.

محمد آسیابی یادآور شد: تحقیقات بر روی ژن خاص وارد شده از نیوزلند سال 85 آغاز شد که سال 91 در گوسفند نژاد افشار به نتیجه رسیده و ثبت شد.
وی از دیگر مزیت های طرح تحقیقاتی تثبیت ژن چند قلوزایی در نژاد گوسفند افشاری را، زمان بلوغ از 18ماه به هفت ماه و تعداد زایش نیز 2 تا پنج برابر شدن، افزایش سرعت رشد، افزایش کیفیت پشم و حجم دنبه کمترعنوان کرد.
مدیرعامل موسسه مصباح با اشاره به اهمیت تجاری سازی نژاد اصلاح شده افشاری، گفت: ورود این نژاد به بازارهای استان و ایران، باعث افزایش بهره وری و تعداد بره زایی در گله ها خواهد شد.
مدیرعامل موسسه مصباح حسینیه اعظم زنجان افزود: دامداری این مجموعه با وجود هزار و 200 راس گوسفند و کیفیت کنترل دام، یک پایگاه ژنتیکی در کشور محسوب می شودکه از مطرح ترین دامداریها در این زمینه به شمار می آید.
آسیابی با بیان اینکه پرورش گوسفندان افشاری با ژن چند قلوزایی باعث تنظیم بازار استان می شود، اظهارداشت: گسترش غذای سالم و توزیع گوشت قرمز از جمله مهمترین هدف های فعالیت این واحد است.
وی به تقاضای بالای این نژاد از سراسر کشور اشاره و خاطرنشان کرد: دامدارانی از استان های تهران، کردستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، سمنان،کرمانشاه و …  از جمله متقاضیان تولیدات این واحد دامی به شمار می رود.
مدیرعامل موسسه مصباح حسینیه اعظم زنجان به طرح نیابتی قربانی در دهه محرم اشاره و اظهار کرد: در این طرح 500 راس گوسفند برای کسانی که امکان حضور و تهیه گوسفند قربانی را ندارند، پیش بینی شده و تا یک هزار راس گوسفند نیز امکان افزایش داریم.

==================

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.