پ
پ

وجود مقدس امام صادق (ع) در سفارش‏‌های خود به عبدالله بن جندب پس از هشدار به شیعیان از دام‏‌های شیطان، ویژگی‏‌های برجسته دوستان حقیقی خود را برمی‏‌شمرد و سپس خصلت‏‌های دیگر شیعیان را بیان می‌کنند.

وجود مقدس امام صادق (ع) در سفارش‏‌های خود به عبدالله بن جندب پس از هشدار به شیعیان از دام‏‌های شیطان، ویژگی‏‌های برجسته دوستان حقیقی خود را برمی‏‌شمرد و سپس خصلت‏‌های دیگر شیعیان را بیان می‌کنند.

به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این ویژگی‏‌های ممتاز شیعیان از نگاه امام صادق (ع) عبارت است از:

۱- آخرت

آخرت‏ در نگاه آن‌ها بسیار بزرگ است، به اندازه‏‌ای که چیزی را با آن‏ عوض نمی‏‌کنند و دنیا نزد آن‏ها همانند مار گزنده و دشمن بی‏‌زبان‏ است.

پیروان حقیقی و دوستان واقعی خاندان نبوت علیهم السلام به چیزی‏ جز آخرت نمی‏‌اندیشند و تمام کردارها و رفتارهای خود را با نگاه‏ به آخرت می‏‌سنجند. دنیا در نظر مؤمن وسیله‏‌ای است‏ برای رسیدن به‏ هدفی بزرگ که همان زندگی جاودان آخرت است. دوستان حقیقی اهل‏ بیت‏ علیهم السلام از مواهب دنیوی بهره می‏‌برند، اما هرگز زندگی‏ جاودان را با زندگی گذرای دنیا عوض نمی‏‌کنند.

۲- انس با خدا

آن‏ها با خدا انس گرفته‏‌اند و از آن‏چه که مال اندوزان به آن انس‏ گرفته‏‌اند، در هراسند.

مومنان از نعمت‏‌های الهی بهره می‏‌برند اما به آن‏ها وابسته‏ نمی‏‌شوند. وابستگی به مال دنیا موجب بندگی انسان در برابر مادیات خواهد شد. زراندوزان هماره به ثروت خود وابسته‏‌اند. شیعیان واقعی با یاد خدا آرامش می‏‌یابند.

۳- حسابرسی خود

بر هر مسلمانی که ما را می‏‌شناسد، سزاوار است که کردارش را در هر شبانه روز بر خود عرضه دارد و به محاسبه آن‏‌ها بپردازد، تا اگر کار نیکی در آن‏ها دید، بر آن‏‌ها بیافزاید و اگر کردار بدی در اعمال خود مشاهده کرد، از آن‏ها توبه کند، تا دچار ذلت و خواری روز قیامت نگردد.

۴- سخاوت

ای پسر جندب! همانا شیعیان ما به چند خصلت‏ شناخته‏ می‏‌شوند: به سخاوت و بخشش به برادران.

۵- خواندن 50 رکعت نماز و رعایت وقت نماز

شیعیان ما در شبانه روز 50 رکعت نماز می‏‌خوانند و توجه به‏ وقت نماز ظهر (خواندن نماز اول وقت) دارند.

۶- دوری از پرخاش و داد و فریاد

شیعیان ما همانند سگ زوزه نمی‏‌کشند.

۷- دوری از طمع

شیعیان ما همانند کلاغ طماع و حریص‏ نیستند.

۸- دوری از دشمنان

شیعیان ما با دشمنان همسایگی نمی‏‌کنند و اگر از گرسنگی بمیرند، چیزی از آن‏ها نمی‏‌خواهند.

۹- دقت در خوراک

شیعیان ما مارماهی نمی‏‌خورند… و شراب نمی‏‌نوشند.

۱۰ – راه بهشتی شدن

حضرت امام جعفر صادق(ع) سه راه را فراروی جویندگان بهشت قرارداده است: 1- پیروی از ائمه علیهم السلام. 2- برائت از دشمنان. 3- سخن گفتن آگاهانه و سکوت هنگام ناآگاهی.

۱۱- دوری جستن از عقاید منحرف

خطر بدعت‏‌ها، گرایش‏‌های منحرف و قرائت‏‌های ناصواب از دین، همیشه‏ متوجه جوامع شیعی بوده است.

ای پسر جندب! به شیعیان ما بگو مبادا عقاید منحرف، شما را از مذهب خودتان بیرون برد.

۱۲- کردارهای برتر

ای پسر جندب! با کسی که از تو بریده، وصل کن، به کسی که چیزی‏ به تو نداده، چیز بده؛ با کسی که به تو بدی کرده، خوبی کن؛ به‏ کسی که به تو دشنام داده، سلام کن؛ با کسی که با تو دشمنی کرده، انصاف داشته باش و از کسی که به تو ظلم کرده، در گذر، همچنان‏ که دوست داری از تو در گذرند. پس از گذشت‏ خداوند از خودت عبرت‏ بگیر. آیا نمی‏‌بینی خورشید خداوند بر خوبان و بدان می‏‌تابد و بارانش بر صالحان و مجرمان نازل می‏‌شود؟

اساس اسلام آخرین جمله از سفارش‏‌های امام صادق(ع) به ابن جندب درباره اهمیت‏ و ارزش محبت اهل‏بیت علیهم السلام است. که این چنین می‌فرمایند: “هر چیزی را پایه‏‌ای است و پایه اسلام، محبت ما، اهل بیت علیهم السلام است”.

برگرفته از کتاب سیمای شیعه در نگاه امام صادق (ع)

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.