پ
پ

عبدالاعلی بن یزید کلبی
مشخصات فردی :
نام کامل

عبدالأعلی بن یزید کلبی
نسب/قبیله قبیله کلب
وفات ۶۰ یا ۶۱ق ، قبل از واقعه عاشورا
علت وفات گردن زدن در سبیع
مشخصات دینی
از یاران امام حسین(ع)
فعالیت‌ها حمایت از مسلم بن عقیل در کوفه
عبدالأعلی بن یزید کلبی (شهادت: ۶۰ یا ۶۱ق) جوان شیعه اهل کوفه و قاری قرآن، که با مسلم بن عقیل قیام کرد، زندانی شد و پس از شهادت مسلم و هانی بن عروه، به دستور ابن زیاد شهید شد. برخی وی را جزو شهدای کربلا در روز عاشورا برشمرده‌اند.
نسب و زندگی‌نامه
درباره زندگی عبدالاعلی بن یزید قبل از ورود مسلم بن عقیل به کوفه مطلبی بیان نشده‌است جز اینکه وی را جوانی شیعه، اهل کوفهمبارزی شجاعو قاری قرآنی معرفی کرده‌اند و اینکه او و حبیب بن مظاهر اسدی، از کوفیان برای امام حسین (ع) بیعت می گرفتند

شهادت
ابن زیاد پس از قتل مسلم بن عقیل، عبدالاعلی را احضار کرد و از او علت همراهی با مسلم را پرسید. عبدالاعلی گفت برای تماشا آمده بودم. عبیدالله بن زیاد از وی خواست که قسم یاد کند. اما عبدالاعلی قسم نخورد. عبیدالله بن زیاد دستور داد عبدالاعلی بن یزید را به مکانی به نام سبیع فرستادند و در آنجا به شهادت رساندند.[ برخی گفته‌اند که پس از پراکنده شدن سپاهیان مسلم از دور وی، به دستور ابن زیاد برخی از انقلابیان را دستگیر کردند که نام عبدالاعلی بن یزید در کنار نام افراد معروفی مانند عمارة بن صلخب ازدی، مختار بن ابوعبید ثقفی، اصبغ بن نباته و حارث بن اعور همدانی به چشم می‌خورد.
منابع
1-سماوی، محمد بن طاهر، إبصار العین فی أنصار الحسین علیه‌السلام، قم، دانشگاه شهید محلاتی، چاپ اول، ۱۴۱۹ق
2-طبری، ابوجعفر محمد بن جریر، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت،‌ دار التراث، چاپ دوم، ۱۳۸۷ق/۱۹۶۷م
3-عاملی، سیدمحسن امین، أعیان الشیعة، بیروت،‌ دار التعارف، ۱۴۰۳ق

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.