پ
پ

حماسه مسلم‏ بن عقيل در كوفه، پيش درآمدى بر نهضت عظيم عاشورا بود و خود مسلم، پيشاهنگ نهضت ‏سيدالشهدا عليه‏السلام و سفير انقلاب كربلا و پيشمرگ حماسه تاريخ‏ساز و جاويدان عاشورا. روز اول محرم نبا به رسم هیئتی ها به نام این الگوی انقلابی نامگذاری شده فرصت خوبی است تا با این چهره دینی بیشتر آشنا شویم؛

مسلم‏ بن عقيل، برادرزاده اميرالمؤمنين و پسر عموى حسين‏ بن على بود. خانواده ایی كه مسلم در آن رشد يافت، دودمان علم و فضيلت و شرف بود و خاندانى كه شخصيت انسانى و اسلامى مسلم در آن شكل گرفت، بهترين زمينه را براى تربيت و تكامل معنوى و حماسى مسلم فراهم كرد. از آغاز كودكى، در ميان جوانان بنى‏هاشم بخصوص در كنار امام حسن و امام حسين عليهما السلام بزرگ شد و كمالات اخلاقى و درس هاى حماسه و ايثار و شجاعت را بخوبى فرا گرفت.

داماد امام علی(ع) شد

مسلم در زمان حضرت امير(ع) جوانى رشيد و پاك بود كه به افتخار دامادى آن حضرت نايل شد و با يكى از دختران امام به نام «رقيه‏» ازدواج كرد. اين وصلت‏ بر ميزان فضيلت هاى مسلم افزود و او را بيشتر در محور «حق‏» و در خدمت نظام الهى آن حضرت در دوران خلافتش قرار داد. به نقل از مورخان، در زمان حكومت آن حضرت (بين سالهاى 36 تا 40 هجرى) از جانب آن امام، متصدى برخى از منصبهاى نظامى در لشگر بوده است، از جمله در جنگ صفين، وقتى كه اميرالمؤمنين(ع) لشگر خود را صف‏آرايى مى‏كرد، امام حسن و امام حسين(ع) و عبدالله‏بن جعفر و مسلم‏بن عقيل را بر جناح راست‏سپاه، مامور كرد و بر جناح چپ لشگر، محمدبن حنفيه و محمدبن ابى‏بكر و هاشم‏بن عتبه (مرقال) را گماشت و مسؤوليت قلب لشگر را به عبدالله‏بن عباس و عباس‏بن ربيعه و مالك اشتر سپرد.

سفير انقلاب كربلا

مسلم، در دوران خلافت على(ع) در خدمت آن حضرت و مدافع حق بود و پس‏از شهادت آن امام، هرگز از ‏دو فرزندش، حسنين عليهما السلام جدا نشد. در دوران امامت ده ساله امام حسن مجتبى(ع) كه از سخت‏ترين دوره‏هاى تاريخ اسلام نسبت‏به پيروان اهل‏بيت(ع) و طرفداران حق بود، مسلم از خواص اصحاب امام حسن محسوب مى‏شد و در دوره امامت امام حسین (ع) سفیر انقلاب کربلا به کوفه شد.

روزشمار حرکت حضرت مسلم به کوفه تا شهادت

15 رمضان 60: هزاران دعوتنامه  از طرف کوفیان به دست امام حسین (ع) رسید برای همین آن حضرت  مسلم بن‏ عقیل را، برای بررسی اوضاع به کوفه فرستاد.

5 شوال 60: مسلم بن عقیل  وارد کوفه شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت و بیعت کردن با او آغاز شد.

11 ذی قعده 60: مسلم بن عقیل از کوفه به امام حسین نامه نوشت و ماجرای بیعت مردم را تعریف کرد و از او خواست به کوفه بیاید.

8 ذی حجه 60: هانی دستگیر و سپس به شهادت رسید. در همین روز مسلم بن عقیل در کوفه با چهار هزار نفر خروج کرد،اما‏ سپاهیانش خیلی زود او را تنها گذاشتند و او در خانه طوعه مخفی شد.

9 ذی حجه 60: مسلم با کوفیان درگیر و سپس دستگیرشد. او را از بام‏ دار الاماره کوفه پرتاب کردند تا به شهادت برسد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.